Page 65 - 3 2018
P. 65

Työpoliittinen aikakauskirja 3/2018
Katsauksia ja keskusteluja
 tämä on näkynyt kehityksenä, jossa yhä useampi ihminen työskentelee perinteisten työsuhtei- den ulkopuolella tai rinnalla, niin sanottuina itsensä työllistäjinä. Myös itsensä työllistäjien sekä heidän työpanostaan tarvitsevien avuksi on syntynyt paljon digitaalisia työnvälitysalustoja sekä laskutuspalveluita. Tämänkin kehityksen arvioidaan voimistuvan, kun työttömyystur- vaa koskeva lainsäädäntö muuttuu sellaiseksi, että pienenkin työn vastaanottaminen on aina kannattavaa. Oman näkökulmansa asiaan tuo jakamistalous, jossa teknisten alustojen avulla on mahdollista tarjota omaa työpanostaan tai omaisuuttaan muiden hyödynnettäväksi kor- vausta vastaan.
TE-digi eli työ- ja elinkeinopalvelujen uudis- tamishanke vastaa näihin haasteisiin. Hanke on työ- ja elinkeinoministeriön ja ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokes- kuksen (KEHA-keskus). Työ aloitettiin loppu- vuonna 2016.
Kaikki palvelut yhdeltä luukulta
TE-digin tärkeimmäksi asiakkaille näky- väksi palveluksi muovautui nopeasti Työmarkkinatori-verkkopalvelu. Tällä het- kellä Työmarkkinatorin verkkopalvelukoko- naisuudesta on julki vasta ensimmäinen osa, Työmarkkinatorin Hakupalvelu, joka avautui käyttäjille helmikuussa 2018.
Myöhemmin rakentuvan Työmarkkinatori- kokonaisuuden (ekosysteemin) on tarkoitus tuoda asiakaslähtöisesti kaikki työhön ja työ- markkinatietouteen liittyvät palvelut saman katon alle. Hieman kärjistäen tarkoitus on luoda yksi yhteinen paikka, josta saa yhdellä haulla esille eri työnvälitysalustoilla olevat työpaikat, julkisen ja yksityisen työnvälityksen palvelut, koulutusmahdollisuudet sekä lukemattomia työntekijää ja työnantajaa auttavia palveluita, joita kaikkia emme vielä osaa kuvitellakaan.
Pirstaloituneen työpaikka- ja työmarkki- natietouden kokoaminen auttaa osaltaan niin osaajapulasta kärsiviä työnantajia kuin työ- mahdollisuuksia etsiviä työnhakijoita. Sillä, että
Työmarkkinatorista tulee rakentumaan työelä- män yhteinen ekosysteemi, tarkoitetaan yksi- tyisten ja julkisten toimijoiden muodostamaa kokonaisuutta, jossa erilaiset toimijat tarjoavat palveluitaan yhdessä saman luukun alla, hyötyen sekä asiakasvirrasta että ekosysteemin synnyt- tämästä datasta.
Yhden luukun periaatetta toteuttaessaan Työmarkkinatori toimii väylänä myös työttömän työnhakijan sekä työnantaja-asiakkaan asioin- tipalveluihin, kuten työnhaun käynnistämiseen tai starttirahan hakemiseen. Tavoitteena on, että Työmarkkinatori tarjoaa oikea-aikaisesti sopi- via palvelukokonaisuuksia erilaisille asiakkaille, elämäntilanteesta riippuen, aina vastavalmistu- neesta uusia uramahdollisuuksia etsiville sekä työllistymisessä tai osaamisen kehittämisessä tukea tarvitseville.
Osaaminen työnvälityksen perustaksi
Työmarkkinatorilla on siirrytty ammattinimik- keisin pohjaavasta työntekijän ja työn kohtaan- nosta paremmin työelämän tarpeita vastaavaan osaamislähtöiseen kohtaantoon. Kun sekä työn- hakija että työnantaja käyttävät samaa osaamista kuvaavaa sanastoa, voidaan entistä paremmin tunnistaa ja kuvata, millaista osaamista henkilö on valmis tarjoamaan yritykselle tai vaikkapa kotitaloustyönantajalle.
Osaamislähtöisessä kohtaannossa pysty- tään paremmin vastaamaan myös uusien työn muotojen, kuten laskutuspalvelun tai keikka- työalustan kautta itsensä työllistävien tarpei- siin. Tiettyä osaamista on helpompi tarjota hyö- dynnettäväksi toimeksianto- tai keikkakohtai- sesti. Osaamislähtöinen kohtaanto toki haas- taa uudella tavalla työnhakijaa tunnistamaan ja kuvaamaan osaamisensa sekä toisaalta myös osaamisvajeensa. Niin ikään työllistäjän täytyy kuvata tehtävässä vaadittua osaamista aiempaa tarkemmin.
Osaamisen kuvaamisessa hyödynnetään yleiseurooppalaista ESCO-luokitusta, jossa on kuvattu yli 13 000 Euroopan työmarkkinoiden ja koulutusjärjestelmien kannalta merkittävää
65




















































































   63   64   65   66   67