Page 67 - 3 2018
P. 67

Työpoliittinen aikakauskirja 3/2018
Katsauksia ja keskusteluja
 päin rekrytoijalle tai työnvälitysalustalle nopeut- tavat henkilön työnhakua konkreettisin keinoin. Näin voidaan välttää myös saman tiedon toistuva manuaalinen kirjaaminen, joka tuntuu työnha- kutilanteessa turhauttavalta. Oma Data -peri- aatteen mukaisesti tietojen luovuttaminen on henkilön omissa käsissä.
Aitoja mahdollisuuksia helpottaa kohtaanto-ongelmaa
Työmarkkinatorin päätavoitteena on kohtaan- to-ongelman helpottaminen. Keinoina toimivat mm. tehokkaampi osaamistarjooman ja -kysyn- nän yhdistäminen sekä osaamisen kehittäminen palvelukokonaisuuksien avulla. Ajatuksena on, että valmiiden palvelukokonaisuuksien avulla tyypillisimmissä työnhakutilanteissa olevat saa- vuttaisivat osaamisen, jolla löytäisivät itselleen työpaikan tai kyvyt toimia yrittäjänä tai itsensä työllistäjä.
Hieman konkreettisemmalla tasolla Työmarkkinatori-kokonaisuus ja sen taustalla toimiva tekoäly tarjoavat ihmisille palveluita, jotka helpottavat heidän oman osaamisensa sekä sen mahdollisten puutteiden tunnista- mista. Palvelut auttavat myös työpaikan löytä- misessä tai urasuunnittelussa. Tulevaisuudessa Työmarkkinatorilla voi toimia esimerkiksi sovellus, joka varoittaisi ihmistä, jos hänen alansa työpaikat ovat vaarassa vähentyä tai hänen osaamisensa alkaa vanhentua. Samalla palvelu voisi ihmisen työtaustan, osaamisen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella ehdottaa juuri kyseiselle ihmiselle sopivia koulutuksia tai kursseja, joiden avulla hän saisi osaamista työtehtäviin, joissa on hyvät tulevaisuudennä- kymät.
Työmarkkinatorin ekosysteemi voisi siis mahdollistaa proaktiivisen väliintulon, joka voisi säästää yksilöä työttömyydeltä tai ainakin vähentää työttömyyden kestoa. Yhteiskunnan tasolla tämä tarkoittaisi sekä pienempiä työt- tömyystukimenoja että kohtaanto-ongelman pienentymistä, kun ekosysteemi ohjaisi ihmi- siä kouluttautumaan tai muutoin hankkimaan
osaamista niiltä aloilta, joille ennakoidaan tule- van pulaa osaavasta työvoimasta.
Käyttäjiä kuunnellen, ketterästi ja innovatiivisesti
Työmarkkinatorin kehitystyössä kantavana voi- mana on loppukäyttäjän kuunteleminen, sillä vain näin voidaan aidosti vastata erilaisten asia- kaskuntien tarpeisiin. Muun muassa yhteiskehit- tämistä käytetään paljon ja sitä varten on koottu referenssiryhmiä monista kohderyhmistä, jotta eri näkökulmat huomioidaan kehitystyössä mah- dollisimman laajasti. Yhteiskehittämiseen voi ilmoittautua mukaan Työmarkkinatorin verk- kosivujen kautta.
Työmarkkinatorin kehitystyössä on hyödyn- netty ketterän kehittämisen menetelmiä sekä innovatiivista ja kokeilevaa tekemistä. Ketterään kehittämiseen kuuluu keskeisesti erilaisten rat- kaisumallien kokeilu sekä näiden kokeilujen kautta soveltuvan kehityssuunnan löytäminen. Hankehenkilöstöä onkin koulutettu aktiivisesti esimerkiksi SAFe-mallin käyttöönottoon, pal- velumuotoilun menetelmiin ja tekoälyn mah- dollisuuksiin.
Esimerkkinä kokeilevasta ja palvelu- muotoilun keinoin edistettävästä tekemi- sestä on Työmarkkinatorin Hakupalvelu, joka on ensimmäinen asiakkaille näkyvä osio Työmarkkinatorin rakentuvasta kokonaisuu- desta. Työmarkkinatorin Hakupalvelu otettiin käyttöön helmikuussa 2018 varsin keskeneräi- senä versiona. Keskeneräisen version julkaisu on mahdollistanut sen, että palvelua on voitu melko helpostikin kehittää asiakkaiden tarpeita ja toi- veita palvelevaan suuntaan. Aktiivinen käyttäjä- palautteen kerääminen sekä käytettävyystesta- ukset tuovat asiakkaiden äänen aidosti kuuluviin palvelun kehityksessä ilman raskaita muutos- töitä jo valmiiksi rakennettuun palveluun.
Tekoälyratkaisuja haetaan innovaatiokumppanuuden kautta
Kehittämistä kokeilemisen avulla on hyödyn- netty vahvasti, kun Työmarkkinatorille on
67




















































































   65   66   67   68   69