Page 20 - Merimies 3 2015
P. 20

Perinteinen jäänmurtaja Otso teki
historiallisen matkan
GrönlAnTiin
– syksyisestä paluumatkasta odotetaan vielä haasteellisempaa
Jäänmurtaja Otso teki heinäkuussa historiallisen matkan, kun se seilasi Pohjois-Atlanttia ylös Grönlantiin. Perinteisellä jäänmurtajalla ei ole koskaan aiemmin seilattu näin kauas avomerelle.
Jäänmurtaja Otsoon tehtiin alku- kesästä mittavat muutostyöt Rau- man telakalla, jotta aluksella voi- tiin matkata valtameren yli Grön- lantiin. Perinteistä jäänmurtajaa
ei ole alun perin suunniteltu liikkumaan avovesiolosuhteissa ja merimiehiä arvelutti jo etukäteen tuleva matka.
”Saa nähdä miten matka sujuu ja pa- laammeko takaisin”, miehistö veisteli – osit- tain myös tosissaan -valmistautuessaan tu- levaan matkaan.
Vaarallinen ja haastava matka
Lasten leikkiä reissu ei tule olemaan. Perin- teisellä jäänmurtajalla valtameriaalloilla seilaaminen on vaarallista työtä, jossa oma henki voi olla vaarassa, jos alus kallistuisi pahasti suurissa aalloissa. Jäänmurtajien miehistö ei ollutkaan mitenkään tyytyväis- tä, kun se sai lukea Ylen kotisivuilta kesä- kuussa paikkansapitämätöntä tietoa ”luk- sustyöolosuhteista” jäänmurtajilla. Se oli varustamon viimeisin niitti luoda julkisuu-
teen yltiöpalttisen myönteinen kuva työstä jäänmurtajavarustamossa.
”Grönlannin reissusta on pihvinsyönti kaukana, ja moni antaa ylen. Useat miehis- töstä miettivät jo etukäteen, kuinka he tu- levat kestämään Atlantin ylityksen kiikke- rällä jäänmurtajalla, jota ei ole rakennettu avomeriolosuhteissa seilaamista varten.
Perinteinen jään- murtaja on puolelta toiselle huojuva torni valtameren aalloilla.
Kokemusta on muun muassa jäänmurtaja Avun viemisestä Pohjanmerta ja Jäänmerta pitkin Murmanskiin noin kymmenen vuot- ta sitten,” eräät Otson miehistöstä muiste- levat.
Uhkarohkeaan Grönlannin matkaan lähti kovapäinen kaarti. Laivan miehistöön kuuluu
Otson omaa henkilökuntaa ja vapaaehtoisia varustamon muilta aluksilta. Laivan miehistö on siis osittain toisilleen uutta, mikä vaatii kaikilta matkaanlähtijöiltä hyviä yhteistyötai- toja ja uuden oppimista vaikealla matkalla. Jäänmurtaja Otsolta 4.6.2015 eläkkeelle jää- nyt kippari juha Varis toivotti miehistölleen turvallista matkaa, jossa rauhalliset otteet sekä ihmishenki ovat aina ensisijalla.
”Reissu ei heikkohermoiselle sovi. Valta- meri on aina valtameri, jossa keinuu, oli sää mikä tahansa. Huonolla säällä kyyti on vielä hyisempää. Perinteinen jäänmurtaja on avovedessä kuin purjevene ilman purjei- ta ja kallistuu todella helposti.”
otsoon tehdyt muutostyöt
Jäänmurtaja Otson runkoon lisättiin Rau- man telakalla 240 tonnia rautaa ja raken- nettiin Flume-tyyppinen heilunnanvaimen- nustankki, joka nostaa aluksen paino- pistettä ja hidastaa heilahdusaikaa suures- sa aallokossa. Vakaustankin lisäksi perän ylle rakennettiin uusi helikopterikenttä. Ot-
20 MS // 3 • 2015


































































































   18   19   20   21   22