Page 21 - Merimies 3 2015
P. 21

Jäämerellä Otso avustaa seismistä tutkimustyötä tekevää alusta. Käytännössä se murtaa muun muassa jäitä merenpohjaa mittaa- van tutkimusaluksen edestä. Otso lähti Grönlantia kohti Raumalta heinäkuun alussa ja sen on tarkoitus olla kotimaassa takaisin marraskuun 15. päivä.
MIIKKA YLIKOSKI
KAI SUOMALAINEN
rantaa ohjailua hitaissa nopeuksissa ja sa- malla koko järjestelmä päivittyy analogi- sesta digitaaliseksi”, 2. perämies miikka Ylikoski viittoo auki revityn komentosillan kannella, jossa johdot kiemurtelevat pitkin lattioita.
Jäämeri on Otsolle uusi operointialue, joten myös merikartat ja merenkulkukirjal- lisuus päivitetään kuntoon. Komentosillan hyllyt on suljettava, jotta tavarat eivät len- nä ulos kaapista aluksen kallistellessa. Uu- siksi menevät myös tuolit ja normaalien toimistotuolien tilalle asennetaan kisko- tuolit.
”Saa nähdä, tarvitaanko vielä turvavyöt”, Miikka miettii tulevia aaltoja.
Matkan vaativimpana osuutena hän pi- tää juuri Otson siirtoa avovettä pitkin Grönlantiin ja sieltä takaisin.
”Mutta myös jäiden murto Jäämerellä tulee olemaan aivan toista luokkaa kuin Itä- merellä. Vastassa on kovaa monivuotista jäätä, johon törmäys on kuin ajaisi kivisei- nään.”
HOLAPPA & MATILAINEN
son laidoille asennettiin pelastusveneet, joita siellä ei aiemmin ollut.
Perinteisen jäänmurtajan muuttaminen valtamerikelpoiseksi vaatii muutoksia myös kannelle.
”Kannella kaikki tavarat on kiinnitettävä hyvin kiinni. Otson laidat ovat matalat, eikä niitä voi korottaa, mikä tarkoittaa sitä että aallot pyyhkivät laivan kannen ja ahterin ylitse tiuhaan”, pursimies jari Sillman poh- tii ennen matkaan lähtöä.
Keittiössä pitkälle matkalle lähtö vaatii myös omia järjestelyitä. Kylmätilat eivät ole aluksessa riittävän isot, joten Otson kannel- le kiinnitetään ylimääräiset kylmä- ja pakkas- kontit provianttia varten. Niiden lisäksi tulee muita ylimääräisiä kontteja pitkää, arktista matkaa varten. Oman suunnittelunsa ai- heuttaa myös jätepuristimen sijoitus: ruoan- tähteet ja muut vastaavat talousjätteet silpu- taan ja säilötään sekä tuodaan tullessa pois.
”Herkkään, arktiseen luontoon ei jätetä mitään jätteitä”, kokkistuertti Pentti Holap- pa kertoo.
Kilkutusta ja kalkutusta kuuluu Otson kan- nen alta telakalla joka paikasta. Laivasähkö- mestari jukka Seppälä listaa muutamia muutostöitä:
"Alukselle asennetaan uusia jäähdytys- laitteita ja ilmankuivaimet päägeneraatto- reille. Puhelinjärjestelmät ja dataverkko uu- sitaan. Rakennetaan kameravalvontajärjes- telmä ja wlan-verkko. Alukseen asennetaan myös uusi televisiosatelliittiantennijärjes- telmä. Lisäksi on käytävä läpi normaalit te- lakointiin liittyvät huoltotyöt ja huomattava määrä pienempiä muutos- ja uudistustöi- tä", Seppälä luettelee töitä.
Sähköjen osalta suuret muutokset kos- kevat myös komentosiltaa, jossa uusitaan ohjaus-, viestiliikennesatelliitti- ja radiojär- jestelmiä vastaamaan uuden liikennealu- een vaatimuksia. Otso matkaa Jäämerellä niin pohjoisille alueille, että normaalit sa- telliittiyhteydet ja hyrräkompassit eivät enää kunnolla toimi.
”Aluksen ruorijärjestelmään lisätään peräsinten haritusominaisuus, joka pa-
2015 • 3 // MS 21


































































































   19   20   21   22   23