Page 31 - Merimies 5 2015
P. 31

All heder åt
personalen
– när de är
lojala och gör ett bra arbete mår alla bra!”
”Vid konkurrensutsättningar borde man titta på helheten, framför allt när vi talar om sjöfarten, där det varken är enkelt eller billigt att förnya utrustningen. Det är omöj- ligt att göra nya investeringar om avtalet bara sträcker sig över 3–4 år. Det behövs minst ett tioårigt avtal för kontinuitet och investeringsmöjligheter.”
Ett fartygsinvesteringsstöd skulle bidra till att förnya utrustningen
De  nska passagerarfartygen är förhållan- devis gamla, då det kostar mycket att för- nya dem.
”Ett 24 meter långt fartyg till exempel kostar grovt sett 2–3 miljoner euro och an-
vänds i 3–4 månader om året. Det är dyrt att bygga nya fartyg: om det står ”båt” på produkten så är priset med en gång tio gånger så stort.”
Små rederier måste själva skrapa ihop pengar till nya fartyg eftersom branschen inte får några som helst stöd. Det är billiga- re att beställa begagnande fartyg från ut- landet – i t.ex. Turkiet får man ett fartyg till halva priset. I våras hämtades det ett fartyg till Tammerfors därifrån, och nu har man uppenbarligen även beställt ett fartyg till tra ken utanför Helsingfors från samma ställe.
”Det vore bra om företagarna i vår bransch  ck investeringsstöd till nya fartyg. Då skulle man kunna beställa dem från Fin- land, för vi har ju faktiskt sm-företagare i branschen och fartygsbyggare”, säger Ny- berg och önskar mer arbete åt den inhem- ska varvsindustrin.
”Det gäller att komma ihåg att man inte kan köpa nya fartyg i K-affären. Mitt eget fartyg aurora till exempel byggdes en gång i tiden för skärgårdstra k i Esbo.”
Förlorad konkurrensutsättning: vad händer sen?
Även om en företagare har utrustning som är i gott skick kan han eller hon förlora kommunens konkurrensutsättning till en företagare vars utrustning är i sämre skick. Vi har sett sådana fall i skärgården och i kusttra ken. Skicket på huvudstadsregio- nens utrustning varierar också.
Vad händer då med en företagare som för- lorar kommunens konkurrensutsättningar?
”Detta är en specialbransch, så om man förlorar en konkurrensutsättning är det in- te säkert att man hittar mer arbete. Sjö- männen som arbetat på våra fartyg blir också arbetslösa om de inte lyckas få nytt jobb på andra rederier. arbetsvillkoren och lönerna kan bli ett problem om den nya fö- retagaren betalar mindre lön till sina an- ställda.”
Som vi vet är agerandet i branschen väl- digt skiftande. Konkurrensutsättningarna på Åland är det senaste exemplet på det, men det  nns också mycket att utreda i hu- vudstadsregionen och i övriga Finland.
Verkställande direktören vid rodret och bakom ratten
Följderna av en förlorad konkurrensutsätt- ning är ofta påtagliga: efter att ha förlorat konkurrensutsättningen om skärgårdstra - ken i Esbo blev Veka-Line tvungen att sälja nästan hela sin utrustning.
”Vårt rederi har fyra fartyg: ett av dem är sålt och två är ute till försäljning. Jag säljer alla träfartyg och behåller en aluminiumbåt som jag i fortsättningen använder för bok- ningskryssningar.”
”Jag anställer alltså inte längre folk på sjösidan, däremot på landsidan. Där fort- sätter jag att driva transportföretaget Ve- ka-Line” säger Nyberg och menar att han haft tur och till viss del varit förutseende så att han kunnat förbereda sig inför fram- tiden.
”År 2009–2010 började jag fundera på att vattenbussarbetet är säsongsbeto- >>
Passagerarfartygsföreningens ordförande Juha Nyberg och sommararbetare Marina von Schantz i Esbo (Sommaröarna) på sommaren 2009.
Juha Nyberg har aldrig varit en av de chefer som bara nöjer sig med att sköta administratio- nen av sitt företag från kontoret, utan han har alltid själv aktivt deltagit i arbetet på fartygen i sitt rederi Veka-Line. Efter att ha expanderat på landsidan kör han även aktivt med mera specialtransporter. Nyberg är andra generationens familjeföretagare i rederiet Veka-Line Oy, som grundades av hans pappa 1963. Nu deltar även Nybergs dotter Laura i verksamheten som transportchef och tar dessutom uppdrag själv. Ochså Nybergs pojkar Christopher och Tom körar paketbilar.
2
1
2
0
01
15
5
•
•4
4/
//
/
M
MS
S
3
3
1


































































































   29   30   31   32   33