Page 19 - Merimies 1 2016
P. 19

Varsinaisen kauppalaivaston kehitys ulkomaanliikenteessä ja kauppa-alusluettelossa 2000–2014. Tiedot: Tra  2014. Suomen Varustamot ry:n jäsenalukset 2008–2015. Tiedot: RiF 2015.
puutteellista eikä rakentavaa henkeä tai yh- teisymmärrystä vaikuta juuri löytyvän.
Kilpailu harjoittelupaikoista
Uusia merenkulkualan opiskelijoita aloittaa vuosittain noin 400, jolloin ensimmäisten kuuden opiskelukuukauden sisällä tarvi- taan yhtä monta harjoittelupaikkaa. Sa- maan aikaan myös toisen, kolmannen ja neljännen vuoden päällystöopiskelijat suo- rittavat edelleen tutkintonsa vaatimia 360 harjoittelupäivää. Oppilaitokset ovat pyrki- neet keventämään kauppalaivaston kuormi- tusta myöntämällä kotimaanliikenteen aluksille koululaivastatuksia. Tämäntyyppi- sen koulutuksen laatu on kuitenkin kyseen- alaistettu ja se hyväksytään vain vahtimies- pätevyyttä suoritettaessa.
Kuukausien välisestä vaihtelusta huoli- matta voidaan todeta, että harjoittelupaik- kojen käyttö on tehostunut vuosi vuodelta. Harjoittelupaikkoja tarvittaisiin kuitenkin enemmän kuin kauppalaivasto kykenee nii- tä tarjoamaan. Arvioiden mukaan harjoitte- lupaikkoja on tarjolla noin 130, mutta mar- raskuusta kesäkuuhun, kiireisimmän ”harjoittelusesongin” aikana, paikkoja tar- vittaisiin jopa 180.
Ohjattu harjoittelu (360 päivää), jota merenkulkualan päällystötutkinto edellyt- tää, suoritetaan ensisijaisesti ulkomaanlii- kenteessä. Harjoittelupaikkojen jako ja koordinointi on vuodesta 2012 hoidettu merenkulkualan HarjoitteluMyllyn kautta. Vuonna 2014 HarjoitteluMyllyn kautta jaet- tiin yli 800 harjoittelupaikkaa.
Ajoittain pitkätkin odotusajat ennen har- joittelun suorittamista turhauttavat opiske- lijoita ja lisäävät opintojen viivästymisen riskiä. Tätä kritiikkiä ei kuitenkaan voida kohdistaa pelkästään HarjoitteluMyllyyn, sillä kyseessä on kiistatta monen tekijän summa. Tilanteeseen vaikuttavat muun muassa harjoittelupaikkojen määrä, harjoit- telujaksojen sijoittuminen, äkilliset muu- tokset alusten reiteissä ja aikatauluissa se- kä oppilaan oma asenne.
Merenkulkijoiden eläkkeelle jääminen
Merenkulkualalla on ”aina” puhuttu suu- resta eläkeaallosta, joka on tulossa ja josta seuraa pula merenkulkijoista. Alkaa kuiten-
Työpaikat ulkomaanliikenteessä 2010–2014, päällystö.
Työpaikat ulkomaanliikenteessä 2010–2014, miehistö. Lähde: Tra n merimiestilastot.
2016 • 1 // MS 19


































































































   17   18   19   20   21