Page 37 - Merimies 3 2016
P. 37

Det statliga bolaget Arctia Shipping håller på att stjälpa konkurrenskraftslösningen
När detta skrivs den 2 juni är vi mitt uppe i ett konkur-  schens kollektivavtal och att det inte  nns några  er behov av
renskraftsavtalsrus. Arbetsmarknadsorganisationer- nas styrelser samlas imorgon för att besluta om det har uppstått tillräckligt många kollektivavtalslösningar
i enlighet med konkurrenskraftsavtalet i landet. Om det visar sig att det har det kommer konkurrenskraftsavtalet och lösningarna i enlighet med det att träda i kraft och fortsätta i regel fram till slutet av februari 2018.
Sjömans-Unionen förde också förhandlingar med Rederiet i Finland rf om införandet av konkurrenskraftsavtalet inom sjöfar- ten. Vi hade i själva verket förhandlat om att förlänga kollektivavta- len långt innan centralorganisationerna nådde ett samförstånd kring konkurrenskraftsavtalet. Den 30 maj nådde man ett resultat i sjöfartsförhandlingarna enligt vilket kollektivavtalen för utrikesfar- ten och kollektivavtalet för isbrytare skulle ha förnyats till att gälla fram till slutet av februari 2019, dvs. ett år längre än konkurrens- kraftsavtalet.
Enligt förhandlingsresultatet skulle det första årets löneförhöj- ning vara i enlighet med konkurrenskraftsavtalet, dvs. noll procent. Det andra årets höjning skulle ha följt den allmänna linjen, som eventuellt är i enlighet med ”den  nska modellen”. Resultatet innehöll några ändringar i kollektivavtalens texter och ståndpunk- ter från parterna rörande tvister kring tolkningen av kollektivavta-
lets tillämpning. Olika arbetsgrupper  ck uppdrag. De skulle ha fått klart sitt arbete så att eventuella ändringar i kollektivavtalen hade kunnat sättas i kraft i början av mars nästa år.
Parternas gemensamma syn på en förlängning av arbetstiden med 24 timmar per år var tydlig: det  nns vare sig behov eller möj- lighet till det i handelssjöfartens arbetstidssystem. Dessutom kon- staterade parterna att sjöfartens arbetsmarknadsparter genom åren redan har skurit ner kraftigt på arbetskraftskostnaderna ge- nom att bl.a. förlänga arbetstiden. När det gäller främjandet av lo- kala avtal och den så kallade överlevnadsklausulen konstaterade parterna att motsvarande arrangemang redan har gjorts i bran-
ändringar.
Sjömans-Unionens styrelse behandlade det uppnådda förhand-
lingsresultatet den 31 maj. Styrelsen godkände resultatet enhälligt. Rederierna i Finland rf:s styrelse sammanträdde samma dag och avslog i sin tur förhandlingsresultatet genom ett röstningsbeslut till allas förvåning och stora chock. Lösningen var tämligen märk- lig, då förhandsinformationen sade att t.ex. passagerarfartygsrede- rierna skulle ha godkänt resultatet. Till råga på allt var rederifören- ingens styrelseordförande, som är huvudjurist för det största fraktfartygsrederiet Finnlines, med i förhandlingarna och godkän- de resultatet. Som pricken över i har vi fått veta att statligt ägda Arctia Shippings VD var en av dem som mest högljutt motsatte sig ett godkännande av förhandlingsresultatet. Frågan är vad det stat- ligt ägda rederiet har för roll och motiv i frågan – det är i alla fall inte att skapa tillväxt i Finland!
Om Rederierna i Finland rf håller fast vid sin ståndpunkt kom- mer Sjömans-Unionen att återvända till förhandlingsbordet inom den normala tidtabellen efter årsskiftet. Dagens kollektivavtal för utrikesfarten gäller fram till slutet av februari 2017, vilket innebär att en förnyelse av dem förhandlas senast i februari. Redan nu står det klart att vi inte kommer att gå in i de förhandlingarna med en nollinje eller obe ntliga textändringar. Det är även troligt att målen inte kommer att förverkligas genom ren övertalning, utan för att få till stånd ett avtal får vi förlita oss på organisationella åtgärder, i praktiken hot om arbetskon ikt. Det är skäl att börja förbereda sig inför det redan nu.
simo Zitting
Ordförande
simo.zitting@smu. 
ledare
Rederierna i Finland rf:s lösning var tämligen märklig.
2016 • 3 // MS 37
på svenska
bild Jukka-Pekka Flander


































































































   35   36   37   38   39