Page 11 - Merimies 1/2017
P. 11

Tero ja Turo pohtivat tekniikan kehitystä
muutoksia tulee – mutta ei vielä
Varustamoissa ei olla juurikaan käsitelty henkilökunnan kanssa automaation etenemistä. – Ei ainakaan minun tietääkseni, sanovat sekä Viking Linen pääluottamusmies Tero Palokoski että OSM:n pääluottamusmies Turo Ihalainen.
muuttuvat, vaikka tekniikka olisikin saata- villa.
Ihalainen ottaa vertailukohdaksi tietolii- kenteen toimivuuden.
– Varustajien mukaan nykyiset tietolii- kenneyhteydetkin ovat tolkuttoman kalliita aluksille. Yhteydet ovat niin hitaita, että hy- vä jos siviiliasioita pystyy hoitamaan netin kautta. Aika kalliiksi siis tulisi näillä hinnoil- la hallita alusta maista käsin.
Ihalainen olettaa, että automaation li- sääntyessä aluksille tarvitaan enemmän tekniikan tuntemusta ellei lisäresurssia hoideta jollain tavoin maista käsin.
Luottamusmiehet ovat itsekseen pohtineet tekniikan kehitystä ja ro- bottien tuloa ja työporukoissakin niistä on puhuttu.
Tähtäimessä henkilökunnan vähennys
Tero Palokosken mukaan robotisoitumista ei nähdä Viking Linellä uhkana merityöläi- sille nyt eikä tulevaisuudessa.
– Mutta mistä sen tietää, mihin tämä maa- ilma johtaa, tuohan Tallink uudisrakennuksen- sa yhteydessä mallin, jossa alus kiinnitetään satamissa automaattisesti. Nähtäväksi jää, miten se toimii, Palokoski sanoo.
Pääluottamusmies on sitä mieltä, että jos automaatio tulee merenkulkuun, siihen on vain sopeuduttava. Varautuminen etu- käteen on vaikeaa.
– Sehän on varmaa, että uudisrakennuk- sissa automatisointia on pyritty viemään eteenpäin eikä vähiten henkilökunnan määrän vähentämistä silmällä pitäen.
Palokoski näkee tekniikan kehityksen si- nänsä kiinnostavana. Hänestä ei ole mah- dotonta, että tulevaisuudessa rahtialukset
Tero Palokoski on varma, että matkustaja-aluk- silla asiakkaita palvelevat jatkossakin ihmiset.
kulkevat ilman miehistöä satamasta toi- seen.
– Onhan näitä dokumentteja tullut kat- sottua, joissa navigointi ja aluksen ohjaami- nen on automatisoitua. Matkustaja-aluksilla asiakkaita palvellaan jatkossakin; niitä ei jä- tetä ilman miehistöä. Ainakin nyt muunlais- ta kehitystä on vaikea uskoa todeksi.
Vaikea uskoa, että matkustaja-alukset jätettäisiin ilman miehistöä.
yhteydet maihin kalliita
– Laivoilla olemme ihmetelleet, miten tek- niikka muka pelaisi, jos aluksella ei ole ai- nuttakaan ihmistä työssä, Turo Ihalainen kertoo.
Aikanaan asia selviää, mutta Ihalainen arvelee, että saattaa mennä kymmeniä vuo- sia ennen kuin merenkulun säädökset
Turo Ihalainen uskoo, että alusten tekniikan tuntemusta tarvitaan lisää.
miten käy työpaikoille?
uudET TyöTAvAT jA RObOTTiEn
yleistyminen vievät 15 teollisuus- maassa 7,1 miljoonaa työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä. Maailman talousfoorumi WEF ennusti näin vii- me vuonna.
Toisaalta sama taho arvioi, että uuden tekniikan käyttöönotto luo 2 miljoonaa uutta työpaikkaa.
Myös Maailman työjärjestö ILO on ennustanut työpaikkojen vähene- vän. Se ennakoi työttömien määrän kasvavan 11 miljoonalla nykyisestä vuoteen 2020 mennessä.
”Naisten työpaikkoja” menetetään enemmän kuin miesten, koska myyn- nissä, hallinnossa ja toimistotöissä tarvitaan vähemmän väkeä. ”Miesten töissä” jokaista kolmea lopetettavaa työtä kohti syntyy yksi uusi.
SAK:n mukaan digitalisaatio hä- vittää jo lähiaikoina 40 prosenttia matalasti koulutettujen tehtävistä. Toisaalta avautuu uusia työtilaisuuk- sia. Roboteilla kasvatetaan tuotta- vuutta ja historiassa on aina käynyt niin, että uutta tekemistä syntyy ja palkanmaksajiakin ilmaantuu.
2017 • 1 // MS 11


































































































   9   10   11   12   13