Page 12 - Merimies 1/2017
P. 12

autonomiset laivat yleistyvät – hitaasti
Etäohjattavat laivat tulevat, mutta maailmanlaajuisen laajamittaisen käyttöönoton vuosikymmen on vielä hämärän peitossa.
TEKSTI eija kallionieMi KUVAT rollS-royce ja jukka-pekka flander
P otkurivalmistaja Roll-Roycella on syvennytty autonomisiin laivoihin menneet kolme-neljä vuotta. Yhtiön tänä vuonna päättyvän Aawa-hankkeen maalina ei ole vielä täysin autonominen laiva, vaan tarkoituksena on testata teknologioita ja lisäautomatisoituja
tuotteita. Hanketta rahoittaa Tekes. Rolls-Roycen kehityspäällikkö esa jokioi- nen kertoo, että lähiaikojen teknologisen kehityksen on tarkoitus helpottaa ja tehos- taa merenkulkijan työtä ja tehdä siitä tur-
vallisempaa.
Jokioinen puhuu mieluummin autono-
misista tai etäohjattavista kuin miehittä- mättömistä laivoista.
– Minun maailmassani ei ole laivaa, joka kulkee täysin itsekseen. Vähintään etäope- raattori seuraa sitä ja tarvittaessa ohjaa
etäkeskuksesta. Työ laivalta siirtyy muualle, Jokioinen avaa tulevaa.
– Ensin kuitenkin jo olemassa olevien laivojen siltavahdit, työkalut ja navigaatio automatisoituvat lisää. Mahdollisesti aika
Pitkän matkan autonomisissa
aluksissa puhutaan 2030–2040-aikajanasta.
nopeastikin tulee järjestelmiä, jotka hoita- vat esimerkiksi ympäristöhavainnointia eri tavalla kuin tänään, hän jatkaa.
Merenkulku automatisoituu sekä kustannus- että turvallisuussyistä. Kun
Miehittämättömiä laivoja ohjataan maalle rakennettavista ohjauskeskuksista.
laiva rakennetaan alusta asti etäohjatta- vaksi, lastia mahtuu enemmän. Laivoilta miehistö siirtyy etäohjauskeskukseen, jossa yksi miehistö voi operoida useaakin laivaa.
– Raskaassa ajoneuvoliikenteessä pyri- tään seuraavan vuosikymmenen aikana selvästi siihen, että yksi kuljettaja ohjaa rekkaletkaa. Jos kilpailevat kuljetusmuodot tehostuvat, se voi nopeuttaa myös laivojen kehitystä.
Jokioinen uskoo, että täyden mittakaa- van testejä autonomisista laivoista näh- dään maailmalla hyvinkin lähivuosina. Tä- hän asti testejä on tehty simulaattoreissa ja pienoismalleilla. Vauhti riippuu myös asiakkaista ja lainsäädäntöelimistä, erityi- sesti Kansainvälisestä merenkulkujärjes- töstä IMO:sta.
12 MS // 1 • 2017


































































































   10   11   12   13   14