Page 15 - MS 3 2017
P. 15

on pystyttävä itsenäiseen päätöksentekoon. Yhdistettynä kieliongelmaan työkulttuurin erot johtavat helposti siihen, että keskinäises- sä kommunikoinnissa oletetaan ja arvaillaan, mitä toinen tarkoittaa. Väitöksen vastaväittä- jä, professori helena ruotsala olisikin toivo- nut, että tutkija olisi käsitellyt laajemmin ja terävämmin eri kulttuureita edustavien työn- tekijöiden keskinäistä viestintää, koska se vai-
kuttaa laivan turvallisuuteen. Koulutukseltaan  lippiiniläiset ovat koke-
musten mukaan pääsääntöisesti samalla tasolla kuin suomalaiset – paitsi kokit. Puut- teita on sekä laadussa että hygieniassa. Fi- lippiiniläisetkään eivät olleet tyytyväisiä kok- kiin, joka osasi valmistaa vain  lippiiniläistä maalaisruokaa, esimerkiksi pelkistä kalan- päistä tehtyä keittoa. Yksi kokki pilasi grilli- juhlat, koska ei osannut grillata!
Kiinnostavasti laivan arjesta
Ala-Pöllänen vietti yhteensä kolme kuukautta kolmella suomalaisella rahtilai- valla. Näin hän pystyy valottamaan
sekamiehitystä laivan arjen kautta. Tutkija kuvailee miehistön asumista, ruokailua, työjärjestelyitä ja vapaa-ajanviettoa sekä laivan tilojen käyttöä. Päivähuoneet ovat erilliset, messi yhteinen, mutta ruokapöytä valikoituu kansallisuuden mukaan.
Vapaa-aikana suomalaiset hakeutuvat tu- pakkamessiin, saunaan tai kortinpeluuseen taikka katselevat hytissä tv:tä. Filippiiniläisil-
On hyvä suosia tutustumista edistävää kanssakäymistä.
le ykkösajanviete on karaoke. Iloisissa illan- vietoissa maamiestensä kanssa he torjuvat koti-ikävää ja pitkien törnien yksitoikkoisuut- ta. Juhlat ja pallopelit kannella olivat tilantei- ta, joissa aikaa vietettiin yhdessä.
Tutkijapainottaasitä,ettäyleistyksette- kevät hallaa. Ihmiset on tärkeää kohdata yksilöinä riippumatta siitä, mistä maasta
he tulevat. Sekamiehitetyillä laivoilla on hy- vä suosia tutustumista edistävää kanssa- käymistä ja vapaamuotoista yhdessäoloa.
Ala-Pölläsen teos Happy Ship? on help- polukuinen. Jos harppaa tieteelliset kohdat, pääsee suoraan tutustumaan rahtilaivan arkeen tarkan kuvailun kautta. Tekstiin mahtuu kiinnostavia ja hauskoja sattumuk- sia sekä suoria lainauksia haastateltujen merenkulkijoiden puheesta.
anne ala-pöllänen happy ship? Etnogra nen tutkimus suoma- laisista ja  lippiini- läisistä merimiehis- tä suomalaisilla rahtilaivoilla.
Teos saatavilla Tiedekirjasta (Snellma- ninkatu 13, Helsinki); tiedekirja@tsv. , puh. (09) 635 177. Sähköinen julkaisu https://ethesis.helsinki. /.
Työtuomioistuin:
Kolmella ylityötunnilla yksi työpäivä vapaaksi
tYötuoMioistuin Antoi toukokuun alussa tuomion, jolla vahvistettiin Meri- mies-Unionin tulkinta ulkomaanliikenteen matkustaja-alussopimuksen kohdasta 6.4., joka koskee ylityötä ja sen korvaamista. So- pimuskohdan sanamuodon mukaan ylityö korvataan rahana tai työntekijän esityksestä vapaanasiten,ettäkolmeylityötuntiavastaa yhtä vapaapäivää.
Tuomioistuimen ratkottava oli kysymys siitä, onko työntekijän tehtävä kolme vai kuusi tuntia ylityötä saadakseen ylityökor- vauksena vapaata yhden vuorottelusuunni- telman mukaisen työpäivän. Työnantajat ovat tulkinneet käytännössä niin, että yhteen ylimääräiseen vapaapäivään tarvitaan kuusi ylituntia kattamaan vuorottelujärjestelmän mukainen työpäivä ja sitä vastaava vapaa-
päivä. Tulkinnan taustalla on ollut työnanta- jien mukaan niin kutsuttu ansaintaperiaate, jonka mukaan yksi tehty työpäivä oikeuttaa eli kerryttää yhden vapaapäivän, kun sovelle- taan 1:1-vuorottelujärjestelmää.
Ulkomaanliikenteen matkustaja-alusso- pimuksen (tuli voimaan vuonna 2001) mu- kainen vuorottelu perustuu vuorottelu- suunnitelmalle, jossa työ- ja vapaapäivät toistuvat etukäteen suunnitelluissa jaksois- sa, joissa esimerkiksi seitsemää, kahdek- saa tai kymmentä työpäivää seuraa yhtä monta vapaapäivää. Jos työntekijä pyytää ylityökorvauksensa vapaana, on vapaa koh- distettava vain työpäiviin, ei vuorottelu- suunnitelman mukaisiin vapaapäiviin, jot- ka jo ovat vapaapäiviä.
Työntekijällä on edelleen työehtosopi-
muksen sanamuodon mukainen oikeus, mahdollisesta muun sisältöisestä työnanta- jakohtaisesta ohjeistuksesta huolimatta, pyytää ylitöiden korvaamista vapaana. Tuo- mio ei siis muuta työehtosopimuksen sisäl- töä millään tavalla. Niitä työntekijöitä, joi- den ylitöitä on korvattu työnantajan tulkinnanmukaisesti(kuusiylityötuntia,yksi työpäivä vapaaksi) neljän viime vuoden ai- kana, kehotetaan pyytämään työnantajalta ylityösaldojen tai palkan korjaamista. Jos asia ei etene tai siinä ilmenee epäselvyyksiä, on syytä ottaa yhteyttä luottamusmieheen.
Voitokkaan tuomion johdosta Suomen Varustamot määrättiin korvaamaan Meri- mies-Unionin oikeudenkäyntikulut. | SK
Työtuomioistuimen ratkaisu TT 2017:65
2017 • 3 // MS 15
Katariina Kivistö


































































































   13   14   15   16   17