Page 17 - MS 3 2017
P. 17

Digi ja ympäristö korostuvat
Merikapteenitaustainen Markku Mylly toimi Suomessa Merenkulkulaitoksen ja Satama- liiton johdossa. Nykytehtävässään hän on vahvistanut EMSAn suhteita teollisuuteen, varustamoihin ja ammattijärjestöihin. Mylly osallistuu myös aktiivisesti merenkulusta käytäviin tulevaisuuspohdintoihin. Itse hän aikoo vaikuttaa kehitykseen aitiopaikallaan EMSAssa ensi vuoden loppuun saakka.
– On selvää, että merenkulku jatkuu, mutta ilmassa on isoja kysymysmerkkejä.
Meritse kuljetetun tavaran tonnimäärä kasvaa ja risteilyliikenne lisääntyy edelleen vauhdilla. Sekin tiedetään, että ympäristö- asioiden merkitys korostuu.
Digitalisaatio on EMSAn johtajan työs- sä esillä jossain muodossa joka päivä. Esi- merkiksi meriliikenteen valvontaa on avautumassa aivan uudenlaisia mahdolli- suuksia.
– Miehittämättömät laivat etenevät nekin jossain aikataulussa, mutta vaativat vielä paljon töitä. Meidän elinaikanamme automaatio yleistyy tietyntyyppisissä aluk- sissa, mutta kaikki laivat eivät muutu itse- ohjautuviksi.
Lissabonin merimuseo taustoittaa globalisaatiota
EMSA selvittää parhaillaan autokansipalojen torjuntaa, Markku Mylly kertoo.
– Voidaan sanoa että 100 prosenttia lai- voista, jotka päästävät öljyä mereen, jää kiinni.
EMSAlla 17 laivaa rahtauksessa ympäri Eurooppaa. Normaalisti alukset ovat kau- pallisessa toiminnassa, mutta tarvittaessa niitä voidaan käyttää esimerkiksi öljyntor- juntaan.
Öljyä mereen päästävät jäävät kiinni.
Koulutusta ja valvontaa
Koulutus ja koulutuspaikkojen tarkastus ovat nekin EMSAn tehtäviä. Virasto koulut- taa muun muassa onnettomuustutkintaan ja rikkidirektiivin valvontaan Lissabonissa vuosittain 800–900 henkilöä. Osa koulu- tettavista on EU:n ulkopuolisten maiden viranomaisia ja tarkastuksiakin ulotetaan niin sanottuihin kehittyviin maihin, jotka ottavat suurta roolia merenkulussa.
– Filippiinien koulutuslaitokset eivät täyttäneet kolme vuotta sitten tehdyssä tar- kastuksessa vähimmäisvaatimuksia. Sen jälkeen niissä tehtiin paljon uudistuksia, EMSAn suomalaisjohtaja kertoo.
Lisäksi EMSAn edustajat käyvät EU-val- tioissa tutkailemassa, miten ne toteuttavat merenkulun direktiivejä. Tulokset he rapor- toivat Euroopan komissiolle.
Tuorein tehtävä on tukea pakolaistilan- teen hoitamisessa rajaturvallisuusvirasto Frontexia ja kalastusvalvontavirasto EF- CA:aa välittämällä niille tietoa meritilanne- kuvasta.
lobalisaatio puhuttaa päivit- täin, mutta kyse ei taida olla aivan uudesta ilmiöstä. Tämä
G
tulee mieleen, kun tutustuu Portugalin merelliseen historiaan merimuseossa Lissabonissa.
Välimeri oli pitkään maailman na- pa eteläeurooppalaisille, kunnes uu- det navigointitekniikat houkuttivat laajentamaan reviiriä. Portugalilainen tutkimusmatkailija vasco da Gama löysi meritien Intiaan 1498. Kuusi vuotta aiemmin italialainen kristoffer kolumbus oli rantautunut Amerik- kaan.
Seuraavalla vuosisadalla portugali- laiset loivat merenkulkuun perustuvan kansainvälisen kauppaverkoston, jota Lissabonin museo ylpeänä esittelee.
Museon erikoisnäyttely kertoo vii- kingeistä. Legendaariset skandinaavit eivät hekään pysytelleet kotinurkilla, vaan kaukopurjehtivat etsimään kultaa, hopeaa ja uutta maata. | KK
Lissabonissa voi tutustua löytöretkien historiaan.
EMSA
Euroopan meriturvallisuusvirasto
• yksi EU:n erillisvirastoista
• tukee EU-maita meriturvallisuudessa ja ympäristönsuojelussa
• lähes 250 työntekijää
• budjetti noin 80 milj. e/v
• perustettu 2002 (Erika- onnettomuus vaikutti)
2017 • 3 // MS 17
Katariina Kivistö


































































































   15   16   17   18   19