Page 16 - MS 3 2017
P. 16

EMSA välittää meritilannekuvaa
eurooppa on meriturvan edelläkävijä
Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA parantaa meriturvallisuutta ja vähentää merenkulun ympäristöhaittoja. EU-viraston tehtäväkenttä on viime aikoina laajentunut.
Virastoa on viitisen vuotta johtanut Markku Mylly.
TEKSTI katariina kivistö KUVAT saana laMMinsivu
E rityisesti ympäristönsuojeluun liittyvät tehtävämme ovat li- sääntyneet. Myös pakolaiskriisi on tuonut virastollemme uusia
vastuita, Mylly kertoo.
Alusturvallisuus kuuluu EMSAn työn paino- pisteisiin. Äskettäin valmistui selvitys ro-ro- alusten autokansipalojen torjunnasta ja rajaamisesta. Tämä selvitystyö jatkuu. Mat- kustaja-alusten vuotovakavuuden paranta-
16 MS // 3 • 2017
Markku Myllyn johtama EU:n meriturvallisuus- virasto sijaitsee Lissabonissa.
minen on myös työllistänyt virastoa. Kesä- kuussa aihetta käsitellään Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn kokouksessa.
Vuoden 2015 tilaston mukaan Euroopas- sa tapahtuu päivittäin melkein 10 merion- nettomuutta.
– Onnettomuuksia on liian paljon. Pal- jolti ne johtuvat inhimillisistä tekijöistä. Tarvitaan paljon jatkokoulutusta. Se vaatii lisäsatsauksia varustamoilta ja miehityslai- toksilta, Mylly arvioi.
Myös työntekijöiden väsyminen on on- gelma.
– Jaksaminen ja sosiaalinen hyvinvointi laivalla ovat koetuksella, kun henkilökuntaa on vähennetty. Mitä vähemmän porukkaa, sitä vähemmän kanssakäymistä.
Apua öljyonnettomuuksissa
Euroopassa on käytössä turvallisuusjärjes- telmiä ja yhtenäisiä menettelyjä, joista mui- den maanosien viranomaiset vasta uneksi- vat. Esimerkiksi satamavaltiotarkastusten (Port State Control) ohjeita ja toimintata- poja kehitetään EU:ssa ja EMSAssa ja Suo- mikin osallistuu työhön aktiivisesti.
– Euroopan lipun alla kulkevissa laivois- sa on muita parempi turvallisuustaso, Myl- ly sanoo ylpeyttä äänessään.
EMSAa tarvitaan myös silloin, kun vesil- lä sattuu öljyonnettomuus.
– Kyse ei ole siitä, että EMSA ottaisi pää- vastuun ympäristöonnettomuuksista. Mut- ta annamme apua, jos kansallisvaltion omat voimavarat eivät riitä tilanteen hoitoon.
Jäsenmaat saavat EMSAlta tiedon mah- dollisesta öljyvahingosta alueellaan.


































































































   14   15   16   17   18