Page 39 - MS 3 2017
P. 39

kollektivavtal
för skärgårdstra k
efter medling
Nya två-åriga kollektivavtal har gjorts upp för landsvägsfärjor och förbindelsefartyg. Avtalen föddes först efter strejkvarning och medling.
E n strejk hotade skärgårdens fär- jetra k med början den 28 april. Arbetsmarknadskon ikten föddes därför att fackförbunden inte kun- de gå med på arbetsgivarnas krav på löne- sänkningar. Det fanns också oenigheter om
hur man beräknar övertid.
Strejken avbröts dock. Parterna, dvs.
Maskinbefälsförbundet, Skeppsbefälsför- bundet och Sjömans-Unionen samt Finfer-
ries godkände efter de  era dagar långa förhandlingarna medlingsförslagen från riksförlikningsmannen.
Parterna bestämde att fortsätta kollek- tivavtalen som fanns mellan dem. Den nya avtalsperioden är mellan 1.5.2017– 28.2.2019.
Avtalen rörande färjetra kens vägfärjor godkändes så, att höjningsmodellerna och texterna är samma som i sjöfartsbranschens
andra, redan medlade kollektivavtal. I kollek- tivavtalet rörande förbindelsefartyg gjorde man dessutom upp preciseringar för övertid som ingår i garantilönen per dygn samt helgdagsersättningar.
De gånga kollektivavtalen är slutförda för Sjömans-Uniones del förutom ett avtal. Man har fortfarande inte gjort upp något kollektivavtal för passagerarfartyg i inri- kestra ken.
Nästan vart år dör en sjöman
Arbete till sjöss är en farlig bransch
I den  nska sjöfarten dör en sjöman på ett drygt år. Enligt arbetsskyddsinspektören Illka Kervinen har vart tredje år för utit utan dödsolyckor i arbetet under den senaste tiden.
T renden är på lång sikt nedåtgå- ende, men sjöfarten är fortfaran- de en mycket farlig bransch. Olycksfallindexet är 22 för sjö-
män, berättar Kervinen.
Olycksfallindexet visar, hur många ar-
betsförmågeförluster som leder till över tre dagars frånvaro från arbetet per en miljon arbetstimmar. I oljeindustrin inträffar under
tre olycksfall per en miljon arbetstimmar. Enligt Kervinen  nner man mycket sällan
några brister vid inspektionerna.
– Vi har en granskningslista och vi berät-
tar i förväg om vad vi kommer att kontroll- era. Men ändå har arbetsgivaren inte ställt dem i ordning, undrar han.
– Jag har inte stött på en annan bransch, där man efter kollegans dödsfall och myn-
digheternas utredning återgår till rutinerna utan att ens behandla saken på något sätt. De senaste olycksfallen i arbetet som har
lett till sjömäns dödsfall har varit två drunk- ningar och två olycksfall berodde på att man hamnade i ett syrefattigt utrymme.
Mindre allvarliga olycksfall i arbetet har varit relaterade till lyft eller att händerna har hamnat i kläm, till exempel i arbeten med vajrar.
2017 • 3 // MS 39


































































































   37   38   39   40   41