Page 41 - MS 3 2017
P. 41

dåligt väder är en plåga
– Sjögången känns på olika sätt hos alla. Vissa tycker inte om motvågor, som kastar båten upp och ned. Medan andra inte tycker om sidovågor, då båten gungar. Vissa kan bli hungriga medan andra mister sin aptit.
Någonting att göra, en horisont för ögonen
Margus Kütt berättar, att de i besättningen har försökt komma på någonting att göra för illamående elever, till exempel att göra knopar.
– Det har hjälpt. Om man känner att det ända man kan göra är att ligga, så ska man vila.
Päivärinta erbjuder att man ska titta mot horisonten.
– Kabyssen borde vara på en plats som man ser ut ifrån. När man lägger sig ned och tar en tablett mot sjösjuka, så hjälper det.
sjögång påfrestar
kroppen och försvårar
arbetet
TEXT katariina kivistö BILD kari hulkko oCh shutterstoCk
Under sjögången kan man vila eller titta mot horisonten, tycker Margus Kütt och Pekka Päivärinta.
Sjömansläkaren om sjösjuka
Mehiläinens sjömansläkare ilkka saarelainen ger dessa råd:
• Illamåendet beror på störning i balansorganet. Det kan i värsta fall utvecklas till ohämmade kräkningar.
• Sjösjuka är personligt: någon kan bli illamående, en annan inte. Att titta mot horisonten och frisk luft hjälper.
• Så kallade gamla histaminer har på grund av sina sidoeffekter visat sig lugna illamående. Dessa används
i förebyggande syfte innan dåligt väder.
• Ett skopolaminplåster som sätts bakom örat påverkar i tre dygn. Vissa använder det under hösten när man väntar på storm. Skopolamin kan orsaka sidoeffekter i synen och torr mun. På grund av synrubbningar är plåstret förbjudet i vissa länder.
• När man har blivit sjösjuk hjälper verkliga läkemedel mot illamående. Det bästa läkemedlet är ändå att gå i land.
G ör stormen sjömannen sjuk? Erfarna sjömännen petri pä- ivärinta och Margus kütt säger att fartygets gungningar bara gör dem trötta. Illamåendet blev de av med i början av karriären. Men svängningarna
besvärar ändå.
M/s Lindas kocksteward Petri Päivärinta
berättar, att gungningarna på hans båt är vardagsmat och lutningsvinklarna är stora, till och med 40 grader på fartygen som fraktar järn. Gungningen bestäms förutom av vind också av fartygstyp och last.
Päivärinta blir inte längre sjösjuk. Natur- ligtvis blir han trött vid svår sjögång.
– I sjöfartsskolan blev jag illamående på den tidens skolfartyg, men det kallades ju också för kräkningssimulator.
Man kan heller inte sova
Päivärinta (51) medger, att med åren så be- svärar båtens gungningar allt mer.
– Dåligt väder försvårar allt. Kroppen tröttnar på oavbrutna experiment och det är också svårt att gå i trappor, säger Langhs huvudförtroendeman.
I storm är det svårt med kastruller och stek- pannor. Päivärinta sätter vid behov fast spi- sen med lastförankring för att skydda kast- rullerna.
Det känns på olika vis hos varje person
Lindas maskinreparatör från Tartu, Margus Kütt, lider inte heller han längre av illamå- ende.
– Gungningen gör att man börjar känna sig trött när man hela tiden måste röra sig försiktigt. Under natten vid svårt väder mås-
Vissa tycker inte om motvågor, andra inte om sidovågor.
te man byta från sida till sida och försöka hitta en bekväm ställning. Om det gungar mycket och man kan inte sova, så måste man ibland sätta sig i soffan, berättar Kütt.
Om stormen börjar på natten, är Kütt närmast orolig för om han har kommit ihåg att stänga alla lådorna i verkstaden. På da- gen är det onödigt att svetsa, för då lider kvaliteten på arbetet.
2017 • 3 // MS 41


































































































   39   40   41   42   43