Page 11 - Merimies 5 2017
P. 11

                 ”Tulee mieleen, että tämänkaltaisten ulosli- putusten tarkoitus on korvata suomalainen työvoima halvemmalla ulkomaalaisella työ- voimalla”, Ihalainen epäilee.
Öljykuljetukset ovat pitkälle erikoistunut kuljetusmuoto, johon ei valmistuta suo- raan koulun penkiltä esimerkiksi päällystö- tehtäviin, vaan niiden hoitamiseen tarvi- taan työkokemuksen tuomaa ammattitaitoa laivalta. Sitä on vaikea hankkia, jos Suomen lipun alla olevilla tankkereilla ei ole työpaik- koja tarjolla.
”Aika on muuttunut sen suhteen, että tänä päivänä miehistönkin osaajista on jo pulaa tankkilaivoilla. Ammattitaidon ja osaamisen jatkuvuus on myös uhattuna”, Ihalainen pohtii.
Varustamoissa esiintyy välinpitämättömyyttä työsuhteen ja -palkkaehtoja kohtaan
Neste Shippingin varustamotoiminnan päättymisen myötä Suomen lipun alle jäi seilaamaan vain kourallinen tankkereita. Aluksia isännöimään perustettiin omaisuu- denhallintayhtiö navidom. Alusten miehi-
NÄKÖKULMA:
tyksestä sekä tekniikasta tuli vastaamaan OSm Finland, joka on norjalaisomisteisen OSm Ship managementin tytäryhtiö. Jo täl- löin aavisteltiin, että edessä saattaa olla pitkän päälle ongelmia.
Kulunut syksy onkin osoittanut aavis- tukset toteen. Ammattiyhdistysliikkeen perustehtävä on valvoa, että työntekijöi- den palkat on oikein maksettu. OSM Fin- land ei ole pyydettäessä luovuttanut Meri- mies-Unionin edustajille tietoja miehistön palkoista. Varustamon aluksilla työskente- lee suomalaista ja EU:n ulkopuolista, määräaikaista työvoimaa, jonka työsuh- teen ehdoista Merimies-Unioni haluaa pi- tää huolta.
”Näyttää siltä, että varustamossa esiin- tyy määrätynlaisia epäselvyyksiä ulkomaa- laista työvoimaa kohtaan, ja tähän haluam- me puuttua ja selvittää asiat”, OSM:n pääluottamusmies Turo ihalainen kertoo vallitsevasta tilanteesta.
”Kaikkia työntekijöitä, niin suomalaisia, EU-alueen työntekijöitä ja EU-alueen ulko- puolisia työntekijöitä tulee kohdella yhden- vertaisesti.”
PääLUOTTAMUSMIES TURO IHALAINEN
Jotta Merimies-Unioni voi huolehtia, että miehistön palkka- ja työsuhteenehdot ovat kunnossa, sen edustajien tulee saada mie- histön palkkaukseen ja työsuhteeseen liitty- vät asiakirjat riippumatta siitä, minkä maa- lainen työntekijä on tai onko hän määräaikaisessa tai toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa.
Vastaavaa välinpitämättömyyttä työsuh- teen- ja palkkaehtoja kohtaan esiintyy myös muissa Suomen varustamot ry:n jäsenva- rustamoissa.
    merimies-Unioni: mukavuuslipuilla pakoillaan veroja ja vastuita
YlEn 6.11.2017 haastattelema Meri- mies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting kertoo, että yleisessä tiedossa on, että va- rustamot kiertävät veroparatiisiyhtiöiden avulla veroja ja lakeja.
”Alalla on törmätty usein tilanteisiin, joissa varustamon todellisia omistajia ei ole saatu selville monimutkaisten omistus- ketjujen kautta.”
Omistusketjut voivat kulkea useiden ve- roparatiisien kautta ja laivoilla voi olla kak- sin- tai kolminkertaisia kirjanpitoja sekä erilaisia versioita asiakirjoista.
Merimies-Unionin puheenjohtajan mu- kaan verohyödyt ovat vain yksi syy käyttää
veroparatiiseja. Mukavuuslippujen avulla pyritään myös yleiseen vastuunpakoiluun ja työsuhde-etujen välttelyyn. Meri- mies-Unionilla on aika ajoin riitatilanteita, joissa se joutuu selvittämään laivojen to- dellisia omistajia.
”Joskus omistaja selviää esimerkiksi va- kuutuspapereista, joissa saattaa olla aivan eri nimi kuin virallisissa omistuspapereis- sa”, Merimies-Unionin puheenjohtaja taus- toittaa varustamoiden kovaa peliä Ylelle.
Valitettavasti myös suomalaisia varusta- moita löytyy mukavuuslippurekistereistä. Esimerkiksi ahvenanmaalainen lund- qvist-varustamo liputti kaikki aluksensa
mukavuuslippujen alle 1980-luvulla. Tällä hetkellä toimitusjohtaja Lundqvist lienee Ahvenanmaan rikkaimpia henkilöitä.
  2017 • 5 // MS 11
jukka-pekka Flander











































































   9   10   11   12   13