Page 13 - Merimies 5 2017
P. 13

                   merimies vai merihenkilö, sanopa se. ”Merillä on aina kutsuttu naisia tytöiksi ja miehiä pojiksi, siitä ei ole kukaan koskaan pahastunut. Uudistuneiden työtapojen myötä olemme saaneet kuitenkin ohjeet, et- tä ”pojittelu” ei enää passaa”, merillä koko
työuransa tehnyt kylmäkkö naurahtaa. Merityötä onkin pidetty perinteisesti ammattina, jossa nahka ei pienestä park- kiinnu. Huumorin kukka on ollut se työ- päivää piristävä tekijä, joka antaa voimia jaksaa raskaassa ammatissa, kuten mat- kustajalaivan talouspuolella. Eikä huumori
poissulje hyviä, kohteliaita käytöstapoja. ”Vanhat, kunnon gentlemannitavat tun- tuvat olevan kadoksissa. Miellyttävä käytös ja kohteliaisuus kaikkia kanssaihmisiä huo- mataan aina. Sivistyneisyys ja pieni pilke silmäkulmassa, James Bond, siinä on ruot-
sinlaivakulttuuria parhaimmillaan.”
Työturvallisuus koskee jokaista
Laiva ei ole maapuolen ravintola myöskään työtilojensa suhteen, koska alus on liikkeel- lä. Se asettaa työhön omat turvallisuus- määräyksensä, joita tulee myös noudattaa.
”Meri jaksaa velloa tuhansia vuosia, mutta ihminen väsyy sekunneissa meren varaan joutuessaan, joten sitä vastaan on turha taistella. Laivalla pitää muistaa koko ajan oma tehtävänsä turvallisuusorgani- saatiossa. Sen on tultava selkärankamuis- tista”, M/s Gabriellan laivaluottamusmies hannu Kumpulainen muistuttaa.
”Merilläollaanmerillä,sekoskeekaik- kea aluksella työskentelyä. Valitettavasti tuntuu siltä, että tänä päivänä turvamää- räysten sisäistäminen maista merityöhön siirtyneille ottaa aikansa. Ei suhtauduta tar- peeksi vakavasti näihin turvatehtäviin”, pohdiskelee myös Anne.
Työsuojelu ja turvallisuus ovat kysymyk- siä, jotka koskettavat koko laivahenkilökun- taajavarustamoa.Neovatmyöstärkeä osa varustamon imagoa merillä liikuttaes- sa. Asioista tarvitaan huomattavasti enem- män tietoa ja koulutusta.
”Työsuojelu on ollut kautta rantain lap- sen kengissä konttorin suunnalta, jota yri- tämme hoitaa sitten laivalla parhaamme mukaan. Meidän pitäisi saada konttorista
paljon nykyistä enemmän lisäapua. Ny- kyään monet laivanpäällä tapahtuvat ”tuli- palot” ovat alkaneet olla enimmäkseen työsuojeluasioita, eivätkä perinteisiä työ- suhdetta koskevia kysymyksiä”, laivaluotta- musmies Hannu Kumpulainen kertoo työ- suojeluasioiden teettävä todella paljon töitä aluksella.
Vaikeudet kasvattavat
Hannu on ammatiltaan matruusi. M/s Gabriellassa hän on toiminut täkkärinä va- kituisena jo 12 vuotta. Kansiosaston luotta- musmiehenä hän aloitti vuoden 2013 mar- raskuussa edellisen matruusikollegan siirryttyä eläkkeelle. Laivaluottamusmiehe- nä hän on toiminut vuoden 2016 touko- kuusta, jolloin pidettiin aluksen edelliset laivaluottamusmiesvaalit.
”Niin sitä isot miehet sanovat, että sitä pitää laittaa itsensä ahdinkoon, että pärjää elämässä paremmin”, Hannu röhähtää.
Hannu kertoo osallistuneensa liiton jär- jestämään luottamusmieskoulutukseen Kiljavan opistolla.
”Kävin kaikki kurssit Kiljavalla, mitä Unio- nin kurssikalenterissa oli tarjolla. Se avasi minulle oven uuteen maailmaan ja syvensi esimerkiksi työehtosopimustuntemustani.” Aloitettuaan tehtävänsä laivaluottamus- miehenä Hannu onkin omien sanojensa
mukaan saanut lukea lakia. Työehtosopi- muksen lisäksi on pitänyt paneutua esi- merkiksi merityösopimukseen.
”Sekään ei kuitenkaan vielä riitä, vaan tänä päivänä luottamusmiehen pitää olla
   Viking line panostaa joulupöy- dän suunnitteluun ja valikoimaan. Joulupöydän suunnittelija valitaan huolella ja tänä vuonna haluttiin jat- kaa jo syksyllä käynnistettyä pohjois- maisten makujen juhlaa. Joulupöy- dän suunnittelijaksi valikoitui Ruotsin kokkimaajoukkue, joka on yhdessä Viking Linen omien keittiömestarei- den kanssa suunnitellut myös paljon kiitosta keränneen syksyn menu- kokonaisuuden. – Viking Line
 2017 • 5 // MS 13















































































   11   12   13   14   15