Page 20 - Merimies 5 2017
P. 20

 TURUN TELAKKA ON SUOMALAINEN JOUTSENTARINA
                telakkateollisuus ja merenkulku ovat jättiklusteri, jotka tarvitsevat toisiaan
Turun telakka tarvitsee nopeasti 15 000 uutta osaajaa: tilauskirjat ovat täynnä tulevaksi 8 vuodeksi
Turun telakan saamat miljarditilaukset tuottavat Suomelle vielä suuremmat hyödyt takaisin. Laivanrakennusbisneksessä kokonaistaloudelliset kerrannaisvaikutukset ovat ihan eri luokkaa kuin esimerkiksi matkapuhelinten valmistamisesta: sen valmistamiseen tarvitaan vain vähän sähköä ja niitä voidaan valmistaa missä päin maailmaa tahansa. Sen sijaan laiva pitää rakentaa fyysisesti paikan päällä Turun telakalla. Ihmiset asuvat seudulla, saavat palkkaa, maksavat veroja ja syövät sekä kuluttavat paikallisten yritysten palveluita.
TEKSTI Saana lamminSivu KUVAT annE SaaRinEn / vaSTavalO ja mEYER TuRKu
 ”T urun telakan maine on sii- nä, että laivat eivät ole ol- leet koskaan myöhässä. Eivätkä ne tule olemaan- kaan. Aikataulussa pysymisellä ja hyvällä
osaamisella olemme saaneet uusia laiva- kauppoja”, Turun yliopiston Brahea-kes- kuksen tutkimusjohtaja pasi malinen ku- vailee telakan toimintaa.
Turun telakan tilauskanta on tällä hetkel-
lä parempi kuin koskaan aiemmin sen his- toriassa. Saksalainen laivanrakentajasuku meyer osti telakan korealaiselta STX:ltä vuonna 2014. Viime vuoden lopusta lähtien meyer Turku on tehnyt kaupat jo neljän
20 MS // 5 • 2017

























































































   18   19   20   21   22