Page 42 - Merimies 5 2017
P. 42

                   arBetslÖsHetskassan inFormerar
Regeringen skär igen ned
utkomstskyddet
– ändringarna planeras träda i
kraft 1.1.2018
transportbranschens arbetslöshetskassa
Regeringen har 19.9.2017 överlämnat en proposition till riksdagen om utkomstskyddets aktiveringsmodell. Aktiveringsmodellen leder till att arbetslöshetsunderstödet skärs ner för personer som inte varit i arbete minst en vecka som uppfyller arbetsvillkoret eller sysselsättningsfrämjande service i minst fem dagar under de senaste tre månaderna. Enligt arbetslöshetskassorna skulle aktiveringsmodellen leda till sänkta förmåner för personer som har svårt att hitta arbete.
i aktiVeringsmodellen skulle man göra en bedömning av arbetslöshetsför- månstagarens aktivitet efter cirka tre må- nader, då man betalat ut förmånen i 65 da- gar. Ifall förmånstagaren varit i arbete minst en vecka som uppfyller arbetsvillko- ret (18 timmar/vecka) eller deltagit i syssel- sättningsfrämjande service i minst fem da- gar, förblir förmånen oförändrad utan nedskärning.
Ifall arbets- eller servicetiden under de senaste 65 dagarna inte är tillräcklig, skulle förmånen sjunka med 4,65% för följande 65 dagar. Nedskärningen motsvarar en för- månsfri dag per månad.
I samband med lagändringen skulle den förmånsfria självrisktiden i början av ar- betslösheten förkortas från sju till fem da- gar, det vill säga till samma nivå som 2016. Mängden självriskdagar kan dock i aktive- ringsmodellen öka, under exempelvis en 400 dagar lång period med inkomstrelate- rad dagpenning tillsammans med självrisk- perioden i början av arbetslösheten, från sju till 20 dagar.
Aktiveringsmodellen gäller inte de för- månstagare som lyfter en annan förmån på grund av arbetsoförmåga eller handi- kapp, jobbar som anhörig- eller familje-
vårdare, eller som ansökt om invaliditets- pension.
Arbetslöshetskassorna
bekymrade
Enligt regeringen är syftet med aktiverings- modellen att öka sysselsättningsgraden samt sporra förmånstagare till att aktivt och självmant söka arbete under hela ar- betslöshetsperioden. Syftet är också att uppmuntra förmånstagare till att ta emot kortare vikariat och temporära jobb, vilka enligt regeringen kan leda till stadigvaran- de anställning och på så sätt förebygga långtidsarbetslöshet.
Enligt arbetslöshetskassorna är det oro- väckande att regeringen inte tar i beaktande regionala eller branschmässiga skillnader i möjligheter till anställning. Nedskärningar- na drabbar främst de arbetslösa som inte erbjuds ens snutt- eller deltidsjobb, eller lämplig sysselsättningsfrämjande service. Därutöver anmärker arbetslöshetskassorna att förutsättningen för arbetslöshetsförmå- nen redan nu är mottagande av arbete och deltagande i sysselsättningsfrämjande ser- vice. Ifall den arbetslösa inte tar emot arbete eller deltar i sysselsättningsfrämjande servi- ce, är följden redan enligt rådande lagstift-
ning att hen förlorar arbetslöshetsförmånen för två eller tre månader, sk. karens.
Förändringen fördröjer behandling
av förmåner
Aktiveringsmodellen gör ofrånkomligen behandlingen av förmåner långsammare. Nuförtiden kan en stor del av ansökningar- na behandlas automatiskt. Det är beräknat att då ändringen träder i kraft, förutsätter en tredjedel av ansökningarna ett beslut av en handläggare. I värsta fall måste en handläggare behandla alla ansökningar i april 2018. Transportbranschens arbetslös- hetskassa informerar aktivt om eventuella förseningar i behandlingstiderna på adres- sen www.kuljetusalantk. .
Källor:
SHM:s meddelande 19.9.2017: Työttömän aktiivisuus vaikuttaa jatkossa työttömyys- etuuden määrään
TYJ:s meddelande 5.6.2017: Aktiivimallista muotoutuisi vaikeimmin työllistyvien kohdalla etuusleikkuri
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om utkomstskydd för arbetslösa och av vissa andra lagar: RP 124/2017 rd
   42 MS // 5 • 2017










































































   40   41   42   43   44