Page 47 - Merimies 1 2018
P. 47

 INTRESSEBEVAKNINGSAVDELNINGEN INFORMERAR
 Vad skall du göra om du blir föremål för trakasserier?
• uttryck klart åt den trakasserande personen att du upplever beteen- det som osakligt
• underrätta chefen ifall trakasse- rierna fortsätter, eller dennes chef ifall den trakasserande personen är din förman
• gör anteckningar (i synnerhet om trakasserierna är fortlöpande)
• be vid behov förtroendemannen eller arbetarskyddsfullmäktige om hjälp
• ifall ärendet inte behandlas på arbetsplatsen kan du göra en anmälan till arbetarskyddsmyndig- heten
                 Ny bilaga om osakligt bemötande till kollektivavtalet
TEXT SANNALEENA KALLIO
D en nya bilagan till kollektivavtalet inom utrikesfarten som utarbetats under en lång tid är klar. Den trädde enligt signaturprotokollet i kraft 22.12.2017. Avtalsförhandlingarna inspirerades inte ur- sprungligen av #MeToo-kampanjen, utan har sin bakgrund i internationella trans- portorganisationers linjedragningar och principbeslut. Exempelvis ETF (European Transport Workers’ Federation) och ECSA (European Community Shipowners’ Asso- ciation) publicerade de första gemensam- ma föreskrifterna om ämnet redan år 2013. Även i ILO:s MLC-sjöarbetskonvention har man uppmärksammat trakasseri och mobb- ning som en del av arbetssäkerhet och väl- mående på arbetsplatsen. Man har i den nya bilagan inte uppfunnit hjulet på nytt, utan samlat ihop regler, de nitioner och bepröva- de tillvägagångssätt från lagar och myndig-
heter.
UTGÅNGSPUNKTEN för kollektivavtalets bilaga är totalt förbud: allt osakligt bemötan- de oberoende av dess form, natur eller av- sikt är förbjudet på arbetsplatsen och ar- betsgemenskapens medlemmar emellan. Det betyder att arbetstagaren, oberoende av ställning på arbetsplatsen, inte får utöva osakligt bemötande gentemot andra arbets- tagare. Avtalets andra utgångspunkt grun- dar sig på arbetsskyddslagen: arbetsgivaren är skyldig att vidta åtgärder. Arbetsgivarens representant bör omedelbart ingripa, reda upp och vidta lämpliga åtgärder då misstan- ke om osakligt bemötande uppstår.
MED OSAKLIGT BEMÖTANDE avses alla former av trakasseri, mobbning, våld och annat osakligt bemötande, förutom diskri-
minering på arbetsplats som inte omfattas av avtalet. Vid bedömning av vad som är osakligt bemötande utgår man från hur den som utsatts uppfattar verksamheten eller beteendet gentemot honom. Sådana ord, handlingar, uttryck och beteenden som uppfattas som bland annat motbju- dande, trängande, hotfulla eller förnedran- de är osakliga. Man uppmärksammar i syn- nerhet tre former av osakligt bemötande. De är mobbning, sexuella trakasserier eller trakasserier på grund av kön samt nättra- kasserier och -mobbning. Även sådant osakligt bemötande som sker utanför ar- betsplatsen eller på fritiden, till exempel trakasserier på sociala medier, anses alltså ha anknytning till arbetsplatsen då det före- kommer arbetsgemenskapens medlem- mar emellan.
Allt bemötande som eventuellt känns orättvist eller obehagligt är ändå inte osak- ligt. Enligt kollektivavtalets bilaga är till exempel arbetsgivarens skäliga instruktio- ner med stöd av direktionsrätten, varning av motiverad orsak eller gemensam be- handling av problem i arbetet inte osakligt bemötande.
Arbetsgivaren är enligt bilagan skyldig att bedöma hur arbetsgemenskapen funge- rar och på eget initiativ ingripa i osakligt bemötande i möjligast tidigt skede. Arbets- givarens skyldighet att vidta åtgärder börjar senast då hen blivit underrättad om osak- ligt bemötande gentemot arbetstagaren. Anmälan kan komma från arbetstagaren själv, en annan arbetstagare, förtroende- man eller till exempel arbetshälsovården. Arbetsgivaren bör reda ut ärendet samt överväga hurdana åtgärder som bör vidtas för att lösa situationen. Arbetsgivaren är
självklart skyldig att förbjuda det osakliga bemötande som uppdagats och vid behov vidta disciplinära åtgärder, som att ge en varning till den trakasserande personen,  ytta hen till andra arbetsuppgifter eller sä- ga upp arbetskontraktet. I kollektivavtalets bilaga uppmanas rederier fastställa speci - ka riktlinjer för ingripande i dylika fall. Med detta avses instruktioner som är skräddar- sydda för organisationen i fråga, och av- hängiga av dess allmänna verksamhetsmo- deller och personaladministration.
Man strävar till att utarbeta motsvaran- de bilagor till kollektivavtal även för andra branscher. Bilagan  nns att läsa i sin helhet här: smu.  > edunvalvonta > Pidä puolesi -neuvoja
2018 • 1 // MS 47
















































































   45   46   47   48   49