Page 48 - Merimies 1 2018
P. 48

                     SamArbete mao
  att göra
 tillsammans
  att bearbeta
 ömsesidigt
 att vilja
 gemensamt
 att fundera
 i enighet
 att agera
 enhälligt
 att informera att förverkliga
TEXT SANNALEENA KALLIO BILD GETTY IMAGES S amarbete-ordet har tyvärr – för-
ståeligt, men alldeles i onödan – en dålig klang. Det är förstås inte så konstigt, när man på nyheterna
i TV alltid berättar om, hur många anställda som är inom ramen för samarbetsförhand- lingar och vilket det uppskattade antalet personer är som ska sägas upp. Samarbete är mycket mer än dess 8:e kapitel om att minska på arbetskraft, någon tvångsmetod eller föreställning som är bunden till en tidsfrist innan man ger en grupp sparken. Som bäst är det när man verkligen gör nå- gonting tillsammans för att förbättra före- tagets verksamhet och öka personalens välbe nnande. Riktigt bra personalförvalt- ning och ärlig arbetsplatsdemokrati. En möjlighet, som man inte kan låta bli att an- vända.
Syftet med lagen om samarbete
Lagen om samarbete inom företag (334/2007) börjar med paragrafen om la-
gens syfte. För det första främjar man med lagen företagets och personalens interakti- va samarbetsförfaranden, vilka baserar sig på tillräcklig information given i rätt tid om företagets situation och dess planer. Till- handahållande av information är arbetsgi- varens uppgift, men själva förfarandet är alltid dubbelriktat för att kunna vara kom- munikation.
För det andra är målet att i samråd ut- veckla företagets verksamhet och anställ- das möjligheter att påverka beslut som tas i företaget, vilka rör arbete, arbetsförhållan- den och anställdas ställning i företaget. Till detta hör bland annat lagens regler om för- handlingsskyldighet i samband med an- skaffning av nya maskiner och utrustning eller förnyelse av produktionssätt och att göra olika företagsspeci ka personalutred- ningar och -planer tillsammans.
Till sist har antecknats avsikten att in- tensi era samarbetet mellan arbetsgiva- ren, personalen och arbetskraftsmyndighe-
terna i syfte att förbättra arbetstagarnas ställning och stödja deras sysselsättning i samband med förändringar i företagets verksamhet. I lagen förpliktigas parterna att vid förhandlingar om minskning av ar- betskraft upprätta en handlingsplan om de åtgärder med vilka man tillsammans med arbetskraftsmyndigheterna främjar syssel- sättningen av de som sägs upp.
Samarbetets nyckelord är alltså interak- tion, information och samråd.
”I en anda av samarbete”
I  era av lagens paragrafer som beskriver förhandlingsskyldigheten konstaterar man, att man ska förhandla i en anda av sam- arbete för att uppnå enighet. Förhandlin- garnas mål är alltså, oberoende av ämne och sak, alltid enighet och avtal. Detta kan komma som en överraskning, då arbetsta- garsidan oftast i början av förhandlingarna har en känsla av, att man redan har bestämt allting i förväg och att förhandlingarna förs
 48 MS // 1 • 2018










































































   46   47   48   49   50