Page 7 - MS_4_2018
P. 7

                 Merimies-Unionin pääluottamusmiehet pohtivat luottamusmiesjärjestelmän kehittämistarpeita
laan aktiivisia. Toisissa työ ja jäsenten ta- voittaminen on haastavampaa. Selkeästi on nähtävissä, että niissä varustamoissa, jotka järjestävät varustamopäivän henkilö- kunnalleen, asioiden hoito sujuu myös luottamusmiesverkoston välillä paremmin.
asiat pitäisi pystyä sopimaan jo laivalla,
ei oikeudessa
Luottamusmiesjärjestelmä on todettu tar- peelliseksi myös työnantajapuolelta, sillä on sekä työntekijöiden että työnantajan etu, että asiat saadaan selviteltyä mahdollisim- man nopeasti jo laivalla. Luottamusmiehen työ pitää sisällään myös tiedottamista, mikä sekin hyödyttää kaikkia osapuolia. Tästä johtuen luottamusmiesjärjestelmää on syytä vahvistaa ja kehittää.
Perusteet asialle löytyvät myös tämän hetkisistä erinäisistä riidoista työntekijöiden ja työnantajan välillä, joita on tällä hetkellä oikeudessaennätyksellinenmäärä.Asioista pitäisi pystyä sopimaan enemmän ilman oi- keusteitä, sillä sinne meno ei ole kenenkään etu. Suuri oikeusjuttujen määrä juontaa muun muassa kulttuurinmuutoksesta ja vii- me vuosina tapahtuneista työntekijävaih- doksista varustamoiden henkilöstöhallin- noissa. Alalle on saapunut uusia ihmisiä, joilla ei välttämättä ole aiempaa tuntemusta merenkulusta, eivätkä he myöskään tunne työehtosopimusten taustaa ja historiaa. Monelta väärinkäsitykseltä ja oikeusjutulta voitaisiin välttyä, jos tietämystä olisi.
 Merimies-Unioninerivarusta- moiden pääluottamusmiehet kokoontuivat Hakaniemessä Helsingissä 12.9.2018. Pää-
luottamusmiestapaamisen teemana oli Merimies-Unionin luottamusmiesjärjestel- män nykytila ja sen kehittäminen. Tilaisuu- dessa olivat edustettuina rahtivarustamot, matkustajavarustamot sekä yhteysalukset ja Viking Linen maahenkilökunta.
Tapaamisen tarkoitus oli kartoittaa Merimies-Unionin luottamusmiesjärjestel- män nykytilaa ja sen kehittämistarpeita. Käydyistä puheenvuoroista selvisi, että nuoret työntekijät eivät aina tiedä, mikä on luottamusmies. Selvää on, että työelämäs- sä tai uudessa työpaikassa aloittaneet tar- vitsevat tietoa asiasta.
Luottamusmiesten määrä
Tapaamisessa kartoitettin myös, minkä verran eri varustamoihin on valittu luotta- musmiehiä ja kuinka paljon he käyttävä ai- kaa luottamustehtäviensä hoitoon. Rahti- varustamoissa ongelmaksi nousi se, että kaikkiin aluksiin ei ole aina saatu valittua laivaluottamusmiestä. Tässä on selvä ke- hittämisen paikka.
Yhden rahtivarustamon pääluottamus- mies totesi, että pienemmissä laivoissa yk- si laivaluottamusmies riittää hoitamaan jä-
senistön asioita, eikä osastokohtaisia luottamusmiehiä välttämättä tarvita, koska alukset eivät ole suuria. Selvää kuitenkin on, että rahtivarustamoissa pitää olla laiva- luottamusmies valittuna jokaiseen laivaan.
Matkustajalaivapuolella toimii sekä pää- luottamusmies, laivaluottamusmies että osastoluottamusmiehiä. Suurissa matkus- tajalaivoissa voi kuitenkin olla niin, että va- litut luottamusmiehet ajavat samaa vuo- roa, jolloin toisesta vuorosta puuttuu luottamusmies tyystin.
Selkeästi oli havaittavissa, että kaikissa varustamoissa luottamusmiesten tehtä- vänsä hoitoon saatu aika ei riittänyt, vaan töitä pitää tehdä myös kotona, vapaa-ajal- lakin. Toisissa varustamoissa niin sanotut vahdinvaihdot on saatu toimiviksi, eikä va- paalla olevaa luottamusmiestä häiritä, vaan hänen ”vaihtoparinsa” hoitaa asiat.
Keskustelua käytiin myös luottamus- miesten koulutuksen kehittämisestä, mitä luottamustoimeen valinta edellyttää henki- löltä, mikä voisi olla sopiva tehtävän hoi- toon käytettävä aika ja miten luottamus- miestyön voisi tehdä houkuttelevaksi.
Varustamoiden henkilöstöpäivät on todettu toimiviksi
Toisissa varustamoissa luottamusmiesjär- jestelmä ja esimiestyö toimivat hyvin ja ol-
  meRimies-unionin Lakimies
Sannaleena Kallio koulutti Arctia Shippingin luottamusmiehiä merityö- lainsäädännöstä kesäkuussa Hakanie- messä. Tiivis kaksipäivänen koulutus- paketti oli todellinen tietoisku lakiasioista ja kurssilaiset pitivät sitä todella tervetulleena ja tarpeellisena sekä suosittelevat muillekin.
 2018 • 4 // MS 7














































































   5   6   7   8   9