Page 8 - MS_4_2018
P. 8

                merenkulun turvallisuuspalkinto sea sunday markku myllylle
Vuoden 2018 merenkulun turvallisuuspalkinto Sea Sunday luovutettiin erittäin merkittävälle
suomalaiselle, Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) pääjohtajalle, merenkulkuneuvos Markku Myllylle. Palkinnon saaja, pääjohtaja Markku Mylly korostaa merenkulun kansainvälisyyttä ja siitä johtuvia universaaleja turvallisuusjärjestelmiä ja toimenpiteitä.
M ylly on toiminut vuodesta 2012 alkaen Euroopan meri- turvallisuusvirasto EMSA:n pääjohtajana. Tämä on en- simmäinen kerta, kun suomalainen on va- littu EU:n liikennealan viraston pääjohta-
jaksi.
EMSA:n tehtävä on auttaa EU:n jäsen-
valtioita ja EU:n komissiota edistämään meriturvallisuutta sekä ennalta ehkäise- mään merionnettomuuksia ja suojelemaan meriympäristöä merenkulun aiheuttamilta päästöiltä. EMSA:n pääjohtajana Markku Mylly on energisellä ja määrätietoisella asenteellaan kehittänyt EMSA:n työtä ja toi- mintatapoja sekä edesauttanut EU-lainsää- dännön yhtenäisessä toimeenpanossa ko- ko EU:n alueella.
Palkinnon saaja, pääjohtaja Markku Mylly, korostaa merenkulun kansainväli- syyttä ja siitä johtuvia universaaleja turvalli- suusjärjestelmiä ja toimenpiteitä:
”IMO on merenkulun globaali sääntelijä
ja onkin tärkeää, että tätä kansainvälistä toimintaa säätelee vain yksi organisaatio. EMSA ei ole IMO:n kilpailija, vaan vahvis- taa ja tukee IMO:n toimintaa Euroopassa, sillä pääsääntöisesti kaikki merenkulkua sääntelevät direktiivit perustuvat IMOn sääntelyyn ja resoluutioihin.”
Markku Myllyn panos Euroopan meri- turvallisuuden kehittäjänä on vahvistanut onnettomuuksia ennalta ehkäisevää meri- turvallisuustyötä myös Suomessa.
esimerkillinen suomalainen
kotimaassa ja maailmalla
Myllyn työura merenkulun parissa on pitkä ja laaja-alainen ja hän on toiminut meren- kulun turvallisuuden edistäjänä koko työu- ransa. Vankka osaaminen pohjautuu alan tuntemukseen aina ruohonjuuritasolta alan viimeisimpiin EU-kiemuroihin. Mylly lähti merille vuonna 1973. Merikapteeniksi hän valmistui Raumalta 1980. Vuodesta 1987 hän toimi luotsina Kokkolan Tankka-
rissa ja myöhemmin Utössä. Tämän jäl- keen Mylly siirtyi rakentamaan Saaristome- ren VTS-järjestelmää.
Vuonna 1993 hänet nimettiin Pohjanlah- den merenkulkupiirin päälliköksi. Sieltä matka jatkui merenkulkulaitoksen liiken- neosaston johtotehtäviin. Tässä työssä hän mm. johti jäänmurtajien yhtiöittämisselvi- tystä ja siirtyi varustamoliikelaitoksen joh- tajaksi. Merenkulkulaitoksen pääjohtajana Mylly aloitti vuonna 2004, josta siirtyi Suo- men Satamaliiton toimitusjohtajaksi 2010. Tästä tehtävästä hänet valittiin EMSAn pää- johtajaksi. Pääjohtajan toimikausi on viisi- vuotinen. Pääjohtajana voi toimia kahden kauden ajan, joista Myllyllä on tällä hetkellä käynnissä toinen kausi.
”Olen erittäin iloinen, että olen saanut toimia EMSAn pääjohtaja nyt kuuden vuo- den ajan ja voinut kehittää omalta osaltani viraston toimintaa eurooppalaisen meritur- vallisuuden, merenkulun turvatoimien ja ympäristönsuojelun edistäjänä.”
   MERENKULUN TURVALLISUUS- PALKINTO SEA SUNDAY on Suomen viranomaisten sekä am- matti- ja vapaa-ajan merenkulun järjestöjen vuonna 1997 perustama palkinto. Palkintotoimikunnan pu- heenjohtajaorganisaationa toimii Suomen Merimieskirkko ry. Palkin- toesineenä on Emil Cedercreutzin tekemä pronssiin valettu veistos Ruorimies.
8
MS // 4 • 2018
Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting esitteli merenkulun turvallisuus- palkinnon saajan. Palkinnon luovutti liikenneministeri Anne Berner ja ministeriä avusti liikenteen turvallisuusvirasto Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa.














































































   6   7   8   9   10