Page 50 - Työpoliittinen aikakauskirja 2 2018
P. 50

Artikkeleita
Työpoliittinen aikakauskirja 2/2018
 3. Keskeiset havainnot
3.1. Asiakasohjaus haasteena
Työnvälityksen tulosperusteisissa piloteissa on ollut kolmenlaisia välineitä asiakasohjauksen toteuttamiseen:
1. TE-toimistojen asiantuntijoiden tekemä
yksittäinen ohjaus.
2. Työnhakijoille järjestetyt infotilaisuudet,
jotka on järjestetty työnhakijoita velvoitta- vina. Infotilaisuuksia on käytetty erityisesti niissä piloteissa, joissa on ollut useampi palveluntarjoaja. Infotilaisuuksia on järjes- tetty pääasiassa TE-toimiston järjestämissä tiloissa, mutta myös aika ajoin palveluntuot- tajien luona.
3. TE-toimiston sähköpostitse lähettämä mas- samarkkinointi infotilaisuuksista (ennen vuoden 2017 alusta voimaan astunutta vel- voittavuutta), jota on käytetty lähinnä Uudellamaalla.
Asiakasohjaukseen on TE-toimistossa panos- tettu usein yhden tai kahden asiantuntijan työ- panos, joskaan ei kokoaikaisena. Asiakasohjaus on ollut usein keskitettyä valikoidulle joukolle asiantuntijoita.
Asiakasohjauksen yksi keskeinen haaste pilot- tien toteutuksen alkuvaiheessa syksyllä 2016 ja alkuvuodesta 2017 oli se, ettei asiakkaita saatu palveluun TE-hallinnon tai palveluntuotta- jien odotusten mukaisesti. Asiakkaiden heikko kiinnostus yllätti ainakin TE-hallinnosta haas- tatellut asiantuntijat. Arvioinnissa toteutetun kyselyn tuloksia siitä, miksi palvelu ei kiin- nostanut, on esitetty myöhemmin tässä rapor- tissa. TE-toimistoilla on piloteissa ollut vain rajalliset keinot kehittää palveluiden viestin- tää ja markkinointia. Toiset pilotit ovat siihen panostaneet, mutta toisilla se on jäänyt vähem- mälle. Massapostituksen osalta puolestaan TE-toimiston ja asiakkaiden haastattelujen sekä asiakaskyselyjen perusteella TE-toimistojen lähettämä sähköposti jää usein ymmärtämättä.
Arvioinnin yhteydessä osalle piloteista toteu- tettiin kysely, joka suunnattiin asiakkaille, jotka
on kutsuttu osallistumaan pilottiin ja sen pal- veluihin, mutta jotka eivät ole osallistuneet. Vastauksia saatiin Uudenmaan TE-toimistosta (87 % vastanneista, N=673), Pirkanmaan TE-toimistosta (7 % vastanneista, N=59) ja Keski-Suomen TE-toimistosta (3 % vastan- neista, N=28). Yksittäisiä vastaajia muista toi- mistoista ei otettu mukana analyysiin.
Kysyttäessä, miten asiakkaat olivat reagoi- neet syksyllä 2016 saamaansa kutsuun osallistua yksityisen yritysten tarjoamiin työnvälityksen palveluihin, 41 % vastasi, ettei ole saanut kut- sua. Uudenmaan vastaajista jopa 47 % ei miellä saaneensa kutsua. Siten muutamia poikkeuk- sia lukuun ottamatta, ko. vastaajat edustavat Uudenmaan asiakkaita. Tämä kuvastaa sitä, että markkinointi ei aina tavoita asiakkaita tai asi- akkaat eivät tunnista TE-toimiston lähettämää kirjettä kutsuksi palveluun. Erityisesti tämä kos- kee Uudenmaan TE-toimistoa, jossa palveluja markkinoitiin sähköpostitse massapostitusten keinoin.
Toisaalta on myös huomattava, että varsin- kin suurissa toimistoissa, kuten Uudellamaalla, yksittäinen pilotti voi hukkua siihen laajaan pal- velujen kirjoon, joita suurissa toimistoissa on käytössä.
3.2. Tulosperusteisten palkkiomallien toimivuus
Jokaisessa pilotissa oli käytännössä omat palk- kiomallit. Työnvälityksen tulosperusteisissa piloteissa palkkiomallit liittyivät pääasiassa työllistämiseen (työsopimuksen solmiminen), muissa piloteissa kyse oli enemmänkin erilaisista bonus-elementeistä. Palkkio jakaantui suorite- osaan ja tulososaan. Tyypillisesti suoriteosa oli noin 50-150 € per aloittava asiakas ja tulos-osa vaihteli merkittävästi hankintatavasta riippuen.
Tulospalkkiomallit saavat kiitosta Pirkanmaan ja Uudenmaan osalta. Muilta osin tulospalkkioi- hin suhtaudutaan pääasiassa kriittisesti. Niissä piloteissa, joissa on mukana myös yli kuusi kuu- kautta työttömänä olleita, osa näkee, että tule- vaisuudessa raportointipalkkion lisäksi voisi olla
50















































































   48   49   50   51   52