Page 51 - Työpoliittinen aikakauskirja 2 2018
P. 51

Työpoliittinen aikakauskirja 2/2018
Artikkeleita
 jonkinlainen ohjauspalkkiomalli. Toinen kriit- tinen yleinen kysymys on se, ettei kevytyrittä- jyyttä tai freelancer-yrittäjyyttä katsota tulok- seen oikeuttavaksi suoritteeksi.
Hankinta-asiakirjoja ja hankintapäätöksiä analysoimalla voidaan todeta, että muutamat palveluntuottajat ovat hinnoitelleet hankkeen referensseiksi. TE-toimiston edustajat ilmaisi- vatkin huolensa siitä, mitä palvelu maksaa tule- ville järjestäjille, kun alkuinnostus on ohi. Nyt toiminta on ollut vapaaehtoisia ja kohderyhmä on ollut edullinen. Nykyisten pilottien kohde- ryhmä on ollut pääasiassa motivoitunutta, mutta kohderyhmässä on mukana niitä, jotka eivät ole kovin motivoituneita. Palveluntuottajien toimin- taa koskevissa havainnoissa voidaan havaita, että osa palveluntuottajista alkaa myös ”hylätä” asi- akkaita – eli asiakas ei ”sovellu meille tai ei kuulu kohderyhmään”. Tällainen kehitys on lisääntynyt erityisesti sen jälkeen, kun osallistuminen tuli velvoittavaksi vuoden 2017 alusta. Tämä viittaa siihen, että nykyinen hinnoittelutaso ei tulisi olemaan kannustava ei-motivoituneiden kanssa nykymarkkinoilla toimiville toimijoille.
Niillä alueilla, joissa hinnalla oli varsinaisessa hankintavaiheessa suuri (vähintään 40 %) paino- arvo, palveluntuottajat ovat hinnoitelleet itsensä suhteellisen alas suhteessa kilpailuista pois suljettuihin. Joillakin alueilla eroa ei ole voitu tehdä ostajan puolelta muilla valintakriteereillä. Haastattelujen perusteella hinnoittelu on johta- nut palvelutuottajien epämotivoitumiseen. Osa ostajista näkee, että pelkkä maine tai referenssin hankkiminen toimii joillekin palveluntuottajista motivaationa, mutta edellä mainituissa piloteissa ei näin ole käynyt.
Tulosperusteisten työnvälityksen pilottien toiminnassa voidaan havaita muutamia peruste- ongelmia, jotka heijastuvat eri pilottien tuloksiin. Ongelmat ovat hyvin saman tyyppisiä, kuin alku- vaiheen tulosperusteisessa ostamisessa yleensä. (esim. Finn 2011, 2002).
1. Hintadeprivaatio-ongelma
Hintadeprivaatio-ongelma ilmenee kahdella tavalla. Ensinnäkin ostajat ovat painottaneet hintaa vertailukriteerinä liikaa (ajoittain jopa
Kuvio 1. Asiakkaiden reagointi yritysten osallistumiskutsuun, %
        En ole saanut kutsua (N=279)
Kävin läpi potentiaaliset palveluntarjoajat / palveluntarjoajan, mutta en halunnut...
Osallistuin infotilaisuuteen, jossa yksityiset yritykset esittelivät palveluitaan (N=128)
Keskustelin palveluntarjoajan kanssa, mutta en ollut oikeutettu palveluun (N=14)
TE-toimisto soitti minulle ja tarjosi palvelua, mutta en halunnut lähteä pilottiin (N=11)
Palveluntuottaja soitti minulle, mutta en halunut lähteä (N=3)
41 %
0 %
2%
2%
0,4 %
10 %
20 %
30 %
40 %
50 %
36 % 19 %
51








































































   49   50   51   52   53