Page 68 - Työpoliittinen aikakauskirja 3 2017
P. 68

Katsauksia ja keskusteluja
Työpoliittinen aikakauskirja 3/2017
valmis palkkaamaan uusia työntekijöitä, jos työ- ehdoista voisi sopia työpaikoilla myös työehto- sopimuksista poiketen. Paikallinen sopiminen näyttäisi olevan tärkeää työnantajayrityksille ja eritoten yli 10 henkilöä työllistäville yrityksille.
Arvioitaessa näiden vastausten työllisyysvai- kutuksia suhteessa perusuraan tulee ottaa huo- mioon yritysten tosiasiallinen työllistämistarve. Pk-yritysbarometrien perusteella noin neljän- neksellä (24 prosenttia) yrityksistä on tosiasi- allinen tarve työllistää. Niistä yrityksistä, joilla on tarve työllistää, 10 prosenttia ilmoittaa irti- sanomiseen liittyvien seikkojen ja 30 prosenttia työehtosopimuksiin liittyvien seikkojen olevan työllistämisen keskeisiä esteitä.
Nämä seikat huomioon ottaen voidaan arvi- oida, että henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen lisäisi työllisyyttä noin 10 000 henkilöllä seuraavien muutaman vuoden ajan- jaksolla. Tarkasteltaessa mahdollisuutta sopia työehdoista työpaikoilla – myös työehtosopi- muksista poiketen – lisäisi työllisyyttä lyhy- ellä aikavälillä arviolta noin 30 000 henkilöllä. Paikallisen sopimisen myönteiset kokonais- vaikutukset näkyvät kansantaloudessa vasta pidemmän ajan kuluessa lisääntyvänä työn kysyntänä ja aktiviteetin nousuna. Pitkällä aika- välillä paikallisen sopimisen arvioidaan lisäävän työllisyyttä noin 65 000 henkilöllä.
Lopuksi
Talous on selvästi kääntynyt, mikä on erinomai- nen asia. Kasvu on laaja-alaista ja koskee kaik- kia toimialoja, vaikkakin kasvu on tarttunut eri tavalla eri toimialoihin ja yrityksiin toimialojen sisällä. Tässä on perussyy myös sille, miksi tar- vitaan nykyistä selvästi enemmän yrityskohtai- suutta työehtojen määrittelyyn.
Pienten ja keskisuurten yritysten näky- mät ovat tuoreimman pk-yritysbarometrin mukaan kasvusta huolimatta vaatimattomat. Kasvuhakuisten yritysten osuus on kääntynyt laskuun, mikä on vakava signaali. Suomessa on 62 000 pientä ja keskisuurta yritystä, jotka vie- vät tavaroita tai palveluja tai harjoittavat muu-
ten liiketoimintaa ulkomailla. Määrä on onneksi ollut nousussa.
Suomen työmarkkinarakenteet eivät ole kyenneet elämään ajassa. Perusrakenteet poh- jautuvat vuosikymmenten taakse. Vaikka lähes kaikki työlait on kirjoitettu uudelleen 1990- ja 2000-luvuilla, ne heijastelevat edelleen lähes 50 vuoden takaista yhteiskuntaa. Näyttää siltä, että työlainsäädännön ja erityisesti työmarkkina- rakenteiden uudistaminen on erittäin vaikeaa. Tästä tuorein esimerkki on työaikalain koko- naisuudistusta koskeva mietintö, joka jäi täysin erimieliseksi siitä huolimatta, että merkittäviä rakenteellisia uudistuksia ehdotukseen ei edes sisälly.
Kasvu, johon Suomi on keskeisiä kilpailija- maita myöhemmin päässyt mukaan, on suh- danneluonteista eikä se ole seurausta Suomessa tehdyistä rakenneuudistuksista. Ne ovat edel- leen tekemättä. Maailmantalous on arvaa- maton eikä Suomessa voida siihen vaikuttaa. Työmarkkinoiden rakenteisiin sen sijaan voi- daan vaikuttaa omin päätöksin.
Satavuotias Suomi ansaitsee työllisyyttä vahvistavia reformeja. Niiden toteuttaminen edellyttää poliittista rohkeutta. Palkintona on parempi työllisyys ja matalampi työttömyys. Toivottavasti rohkeutta jossain vaiheessa löytyy.
68


































































































   66   67   68   69   70